måndag, mars 12, 2007

Fundering 36

Varför går vissa människor (killar) ut på nattklubb bara för att slåss?

I helgen var vi hos våra kära vänner A&P och hade lite Melodifestival-fest med några andra kompisar. När festivalen var över så ville alla ut och dansa, så vi stack till det ställe där A&P jobbar extra ibland. Vi drack, dansade och hade verkligen skitkul!
Helt plötsligt när jag står och dansar kommer P spingandes över dansgolvet med blod i hela ansiktet och med tre vakter i släptåg.
Jag springer naturligtvis efter och ser att P pekar ut några killar för vakterna. Killarna börjar försöka hetsa P till att slåss mer så jag tar honom under armen och leder iväg honom för att låta vakterna ta ut de andra killarna. På väg nerför trappan kommer någon springande och knuffar avsiktligt P så att han handlöst flyger nerför trappan. Jag rusar efter och får med mig P till ett personalutrymme på klubben där han får hjälp att tvätta av sitt blodiga ansikte. Han berättar att killarna (8-9st) hoppade på honom och J utan anledning och att de knuffade honom utför trappan då också.
Han säger att han vill hem och han vill ha sin flickvän där. Jag rusar ut och letar efter henne och J och hans flickvän som jag nu är orolig för. Efter mycket om och men så tar vi oss alla ut till gatan för att ta taxi till akuten eftersom det är uppenbart att P har knäckt näsan. J har tack och lov undkommit med ett rejält blåmärke i pannan och ont lite varstans.
Vakterna på klubben hjälper inte oss ett skit! Jag konfronterar dem och ber att få veta vart killarna tog vägen och när polisen kommer. Vakterna bara säger att det inte kommer någon polis och att killarna har gått hem! Just då kommer en kille förbi och säger att det var hans "brusha" som gjorde det. Vakterna kramar om killen, säger hejdå och önskar honom en fortsatt trevlig kväll! Jag fattar ingenting. Senare får vi veta att killarna som slogs tillhör ett kriminellt gäng och att vakterna inte vågar bråka med dem. Men vad fan alltså! Då ska man väl för i helvete inte jobba som vakt om man inte kan konfrontera folk som gör olagliga saker! Eller har jag missförstått något? Jag är tydligen mer naiv än jag trodde.
Och eftersom P blöder, är chockad och mår illa och bara vill åka hem så måste vi ta honom till akuten. Så det blir ingen polisanmälan.
Väl på akuten går allt relativt snabbt och tre timmar senare blir han inlagd för observation med konstaterat bruten näsa och hjärnskakning. Jag ser flera unga killar som kommer in medans vi väntar på alla P:s undersökningsresultat. Alla har fått stryk ute på krogen. Helt sjukt, det fanns inga sjuka på aktuen. Det var helt tomt förutom de misshandlade som droppade in efter hand och blev omplåstrade och hemskickade.
Jag mådde jättedåligt när vi satt där i väntrummet men kunde inte visa det för de andra, speciellt inte för A som var jätteorolig för P. Och M som var rädd att J skulle vara skadad igen (han har blivit misshandlad förut). Så jag går in på toaletten och gråter medans jag tvättar av blodet från mina händer och armar. När sedan P rullas iväg till intensiven får vi andra (vännerna) får inte följa med, så stackars A får sitta och se på när hennes fästman sover i ett mörkt rum. Klockan sex kommer jag hem med taxi och stupar rakt i säng.
Nästa eftermiddag får P komma hem och som tur är mår han ganska bra. Han har en rejäl blåtira och näsan är stor som en jag vet inte vad. Han får väl vara sjukskriven ett par dagar och eventuellt måste han operera näsan om den inte läker bra.
Tur i oturen kan man väl säga, för han kunde ju varit död. Jag vill fortfarande bara gråta. Kommer aldrig glömma min väns blodiga ansikte och fallet nerför trappan och jag tackar min lyckliga stjärna att hans fästmö slapp se honom så blodig (hon var ute och luftade sig just när allt hände) och jag ber att jag aldrig någonsin ska få se min egen älskling så!

Sköt om er därute!

//J

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men herregud, vilka idioter! Somliga människor borde bara inte få finnas..min kusin blev misshandlad oprovocerat när han var 12 år; av sju-åtta killar. Den yngsta var 14, den äldsta 19.
Såna människor förtjänar fan inte ett vanligt liv. 8000 fick de betala i skadestånd..

F.ö.: ja, jag praktiserar fortfarande; t.o.m. v. 13. =)

Jonna sa...

Nää vad hemskt, att vara tolv år och bli påhoppad, när man är närmare 30 så kan man iallafall hantera det på ett bättre sätt hoppas jag. Och 8000, vad är det? Det borde vara mycket mer när någon har blivit kränkt på det viset!

Anonym sa...

Det håller jag med om. Fatta, 12 år. Jag är 18 och har precis börjat våga säga emot när jag blir illa behandlad... 12 år, det är för 17 bara ett barn!