torsdag, februari 14, 2008

Fundering 97

Hur kan något så nära kännas så långt bort?

Nu är det bara drygt 7 veckor kvar till beräknad födsel, men nu är jag sanningen att säga ganska trött på att vara gravid!
Har så himla ont i fogarna, ryggen och revbenen och jag kan inte sova så bra och jag fattar inte hur magen ska kunna växa ännu mer?! *suck*
Ja, självklart är allt lidande värt slutresultatet!!!
Men, jag vill bara påpeka att om killarna var de som födde barn så hade de fått vara hemma från jobb med en extra bonuslön från första gravida dagen fram tills barnen var minst två år!
De hade inte jobbat heltid och släpat magen på skumpiga bussar i rusningstrafik iallafall!

Okej, det var inte det jag tänkte skriva om, men jag känner mig ganska gnällig, och till vem ska man gnälla om inte sin egen blogg och dess läsare? :)

Igår var jag och älsklingen på det andra ultraljudet och det var lika fantastiskt som det första :-D
Vårt lilla murmeldjur hade blivit stort och fint :) Låg och sparkade sin kära mamma hela tiden (som alltid dygnet runt) och tuggade lite på navelsträngen, hehe!
Detta ultraljud var till för att se så att bebisen vuxit som den ska och det hade den; en stor och söt tjockis-bebis kommer vi få :) Uppskattad födelsevikt blir ca 4 kg och den väger redan nu 2,3 kg, dvs 16 % över medelstorlek för denna graviditetsvecka.
Men det är helt normalt och barnmorskan sade att födseln kommer gå jättebra, vilket jag också intalar mig.
Hjärtat, njurarna och de andra organen var jättefina och så fick jag veta hur bebis ligger - rejält konstigt - vilket jag misstänkte. Jag kan säga att ena foten var vid huvudet som ligger nere i bäckenet och andra foten var uppe under mina revben! En ninjabebis kom vi fram till, älskling och jag :-D

Imorgon ska vi på kontroll på mödravårdcentralen igen och efter det ska vi till Familjerättsbyrån för att min älskling ska skriva under på att han tar på sig faderskapet och vill ha gemensam vårdnad med mig.
[Så är det när man inte är gift i vårt kära land. De frågar åtminstone inte ut en om ens sexliv som de gjorde med mina föräldrar när jag och min bror föddes!]
Det är iallafall viktigt att tänka på, och gärna göra före födseln.

Nä, nu måste jag jobba lite tror jag :)
Ha en fin alla hjärtans dag (om ni firar det, annars önskar jag en trevlig torsdag istället)!

//J

5 kommentarer:

Skolfröken sa...

Å vad skönt att allt var bra med bebis!

Får alla göra två UL? Hoppas!

Jag har 18 veckor kvar, är rätt avis på dig, längtar massor efter Skolbebisen!

Jonna sa...

Skolfröken: Tack!
Nej, tydligen får man olika undersökningar i olika landsting. Här i Skåne skiljer det till och med mellan kommunerna, vem som får göra glukosbelastningen och vem som får tillväxtultraljud. Men jag hoppas också att du får två :)
18 veckor kommer gå snabbt, jag lovar :D

Lilla Duktig sa...

Hej! Tänk att tiden ändå går så fort (lätt för mig att säga kanske...)!

Hur känner du för namn? En polare fick barn i förrgår och tre till väntar nu i sommar / vår - och det här med namn är ett jäkla härke! Ingen verkar kunna bestämma sig...
Har ni tänkt något på det?

Jonna sa...

Haha, nej men visst har det gått fort, men samtidigt känns det olidligt långsamt vissa dagar :)
Vi har tänkt mycket på namn, och det har varit fruktansvärt svårt... Vi har ett som är mest troligt, men man vet ju inte om det passar på barnet förrän det har kommit ut ju :D
Sedan är det ju en extra dimension med efternamnet i och med att vi inte är gifta! Svårt det också!

Jonna sa...

Grattis till din kompis förresten :)