onsdag, februari 20, 2008

Fundering 98

Får man verkligen bli sjuk ovanpå allt?!
Det tycker jag är orättvist! J*la förkylning!

Sådär, nu har jag klagat av mig :)
Vad har hänt sedan sist förutom att jag lyckats dra på mig en förkylning? Mycket bebisrelaterat såklart:

I fredags var vi på ny kontroll på MVC:
* Hjärtljuden var bra
* Huvudet var nästan helt fixerat (förra gången var det fortfarande ruckbart, för er som förstår er på sånt)
* Vikten är +13 kg (idag)
* Blodtrycket låg på 100/70
* SF-måttet var 31 cm
Allt var normalt enligt BM. Ska gå ner till 1 järntablett om dagen de närmsta två veckorna och se om järnvärdet håller i sig av sig självt.
Fick nummer till sjukgymnasten som är ansvarig för uthyrning av TNS-apparater, så jag ska försöka få en tid dit och testa på det mot foglossningen, hoppas det kan hjälpa mig!

Efter kontrollen var vi på Familjerättsbyrån där min älskling fick skriva papper på att han tar på sig faderskapet för barnet och så fick vi begära gemensam vårdnad. Annars skulle bebisen bara fått en vårdnadshavare, dvs jag, och sambon skulle inte fått några rättigheter alls. Så det känns skönt att ha det ordnat :)

Samma dag började även min vikarie på jobb, känns bra och kul att få in lite nytt blod i avdelningen :) Hon verkade iallafall inte flippa ut helt och hållet, hehe.

Vi firade min styvfars födelsedag i helgen, vilket var väldigt trevligt som vanligt, alltid kul att träffa la familja :) Och apropå vara social så lyckades jag få till en fika med min kära A (som jag ju inte träffat på länge) i förra veckan, var riktigt kul att se henne :D

I måndags var jag och älsklingen på första delen av föräldrakursen på MVC.
Där var smockat med andra blivande föräldrar, så det är nog verkligen en baby-boom just nu :) Barnmorskan gick igenom allt som hade med själva förlossningen att göra; berättade om alla stadier - "skeden" - av förlossningen och om de olika formerna av smärtlindring man kan få. Det mesta visste man men vissa saker var nya.
Hon berättade även om de mer groteska sakerna som man kan råka ut för med lavemang, kräkningar, om att bli sydd efteråt och annat mysigt :S
Hjälp, vad har jag gett mig in på?
Haha, nej, jag är faktiskt inte så orolig, jag menar: kvinnor har lyckats med det där i rätt många år nu, så jag litar på att det kommer gå bra!
Men visst var det läskigt att se förlossningsfilmen hon visade! Ajajaj och örk säger jag bara!
Men jag tror inte att man upplever det så när man själv är med om det. Och som hon sade, man kommer vara så glad att ungen är ute att man inte bryr sig så mycket om hur det gick till :)
Annars var det en bra kurs tyckte vi, speciellt att de gav en massa konkreta tips på vad pappan kan hjälpa till med.

Nästa vecka ska vi dit igen och bland annat prata om amning. Bara inte människan demonstrerar på ett lösbröst. Då vet jag inte riktigt vad jag gör faktiskt :)

I helgen ska vi äntligen hämta hem lite viktiga saker, som spjälsängen och vagnen, känns lite pirrigt faktiskt :)

Nu ska jag försöka kurera mig lite till, så jag önskar er en trevlig vecka!
//J

PS Måste bara få skryta om min Alla Hjärtans-present från min älskade:
Vi satt i bilen och han sade plötsligt:
-Jag har ju inte köpt något till dig idag!
Varpå jag svarade:
-Men det spelar väl ingen roll, det är ju ändå bara en påhittad kommersiell högtid.
Och då säger han:
-Ja, jag älskar ju dig lika mycket alla dagar på året...

Vad ska jag säga? Har jag världens bästa man eller vad?

4 kommentarer:

Päm sa...

ah va kul det låter!! kul att få hem sängen och vagn och så iiiiiiihhhh! haha min brore han är söt han! det kommer säkert gå bra och proppa i dig alla smärtstillande som finns ;)

Jonna sa...

Hahaha :) Ja ge mig allt knarket :)
Jo, himla söt är han!

Skolfröken sa...

Jag hoppas vår bm visar på ett lösbröst, gud va kul det skulle vara. Jag berättar fortfarande om din upplevelse med filmen ;-)

Jag är också nyfiken på tens, du får rapportera ordentligt om det är bra och så sen!

Och presenten var riktigt fin den!

Jonna sa...

Jag lovar att rapportera om jag någonsin kommer fram till sjukgymnasten och får en tid innan barnet kommer...
Ja visst var det en riktigt fin present? :)