söndag, mars 09, 2008

Fundering 99

Hur kan man tycka att det är jobbigt att blogga?
Det är ju bara att sätta sig och låta fingrarna löpa lite. Ibland med viss assistans av hjärnan :)
Jag har iallafall tyckt det har varit en övermäktig uppgift under de senaste veckorna, men nu så kommer det äntligen lite nyheter från ett regnigt Malmö:

Jag och älsklingen var på andra delen av föräldrakursen på MVC.
Den här gången demonstrerade hon hur man skulle andas under förlossningen, så kallad profylax. Och så handlade det om amning och livet efter förlossningen.
Barnmorskan demonstrerade amningen med hjälp av en babydocka som hade armarna rakt ut åt sidorna, som Jesus på korset.
Det såg riktigt konstigt ut, men vi fattade iallafall vad hon menade :) Och så hade hon med sig ett lösbröst men det hon stoppade aldrig själv i munnen.
Däremot fick vi se filmen igen.
Men den här gången var det inte lika skrämmande att se kvinnan stoppa lösbröstet i munnen. Hjälp, jag tror jag håller på att bli hjärntvättad!
Men nu är vi iallafall förberedda på kolikbarn och krånglig amning och mjölkstockning och att det kommer ta åtta månader innan vi har sex igen. Eller inte...

Bebisen växer och jag med :) Har hunnit med två kontroller sedan sist:

Första kontrollen:
* Hjärtljuden var bra - men hon mätte jättelänge, så man hann bli nervös
* Huvudet var inte fixerat längre, utan bara ruckbart som det varit hela tiden. Det vill säga, hon trodde fel sist.
* Vikten var +13,5 kg
* Blodtrycket låg på 100/70
* SF-måttet var 30 cm (minus 1 cm vilket innebar att hon kallade mig på en andra kontroll en vecka senare, magmåttet ska ju inte krympa såhär på slutet.)

Jag blev ju självklart nervös efter ett sådant besked, men eftersom vår vilda bebis fortsatte sparka rundor så blev jag aldrig orolig på riktigt. Det är nämligen bara om barnet blir ovanligt stilla som det innebär att det inte mår bra. Sparkar är tydligen hur bra som helst. Men inte enligt mig och vissa delar av magen ;)

Fick till sist tag i sjukgymnasten som är ansvarig för uthyrning av TNS-apparater, och fick hem en apparat för testning i tisdags. Känns som att jag har varit mycket rörligare och har faktiskt inte haft lika mycket värk sedan jag började använda den varje kväll. Kommer nog att hyra hem den, känns som att det kan vara värt 300 kr. Kan ju vara en slump att jag blivit lite bättre den här veckan, men jag tar alla chanser jag kan få!

Och så i fredags var vi på andra kontrollen hos barnmorskan:
* Hjärtljuden var bra - gick snabbt att konstatera
* Vikten var +13,5 kg (fortfarande)
* Blodtrycket låg på 100/70 (fortfarande)
* SF-måttet var nu helt plötsligt 35 cm! Bebisen hade tydligen krupit ihop förra gången, så det var ingen fara alls :) (Barnmorskan skattade åt att tillväxtkurvan blev helt galen nu, hehe)

Nu ska vi dit igen i påskveckan, och jag kom på att det kanske blir sista besöket då!!! Har mindre än en månad kvar nu, känns ju riktigt pirrigt :)

Vi har hämtat hem allt vi köpte av mammas väninna: barnvagn (BRIO) med alla tillbehör, spjälsäng med alla tillbehör, babysitter, matstol, babygym, bärsele (Babybjörn), lite kläder och annat smått och gott :) Nu saknar vi bara skötbord och så typ en miljon småsaker som bebisen behöver...
Vårt hem ser ut som kaos kan jag bara meddela! Vi måste slänga en massa möbler på tippen och bära upp annat på vinden innan vi kan inreda barnrummet. Förhoppningsvis kommer min bror och hjälper oss nästa helg :)

Dessutom har vi köpt babyskyddet till bilen nu. Det var kampanj på en modell (Akta Graco Logica S) som såldes ut för 1200 kr istället för 1700! Dyrt men säkert iallafall :)
Den monterades ganska omgående kan jag säga. Älsklingen kastade sig över den :)

Förutom allt ovanstående har det inte hänt jättemycket, vi har fikat med J och hennes kära M, vilket inte blir av alltför ofta :)
Dessutom har jag bakat tre gånger!!! (Är det mamma-generna som kickar in nu eller?)
Först en äppelkaka, sedan en sockerkaka och nu sist ett stort lass kanelbullar :)
Och igår var vi sista rundan i hemstaden (1½ timme i bil är på gränsen vad jag orkar med) för att fira svärfar som fyllde jämnt :) Riktigt kul hade vi och som vanligt blev det god mat när svägerskan och hennes R stod för matlagningen!!!

Nu ska jag bara jobba en vecka till, vilket känns underbart :)
Jag har jobbat hårt med att lära upp min vikarie, och hon är faktiskt jätteduktig. Känns tryggt att lämna över till henne!
Dessutom hade jag utvecklingssamtal med lite lönesnack i fredags; jag fick en massa beröm och löfte om riktigt bra lön när jag kommer tillbaks. Förutom den löneökningen jag får i år alltså :D

Okej, till alla som orkat läsa ända hit vill jag önska en trevlig vecka framöver!
Ha det bäst!
//J

5 kommentarer:

Fru Choklad sa...

Wow ja nu börjar det ju dra ihop sig för dig. Oj så spännande. Just nu är jag alldeles bebisdarrig här. Jag har just fått ett sms från en kompis som berättade att hon NU ligger inne på BB och väntar på att hennes bebis ska komma ut! Det är inte utan att jag är lite avis på er som ha det där megamagiska ögonblicket framför er.
Bra att du mår bra och att bebisen växer på (även om ni fick lite hicka där sist hi hi vilken luring). Jag håller tummarna för dig och fortsätter att följa utvecklingen med spänning :)

Päm sa...

ja det är nära nu! va bra att du ska få saftig löneökning sen :D va kul det låter med alla babygrejer! ni får säga till när vi får komma ner sen och kolla på gullebarnet! får se hur min ekonomi ser ut sen, annars så kanske jag kan hänga med till malmö när anna ska dit, så kan jag ju hjälpa er att bära grejer och så som ni ville bli av med! kram kram

Jonna sa...

BlingBling: Jo, jag såg det i din blogg, är så himla sugen nu :)
Tack för tumhållandet :)

Päm: Det ordnar sig :) Hon skulle nog hit nu i helgen iallafall. Klart vi säger till!!!

Anonym sa...

Jo, fast ditt äventyr känns lite mer magiskt än mitt ;) Jag är så glad för er skull! Det låter så mysigt med en bebis.. fast jag ska ju ta hand om en så jag får väl ha henne som substitut tills jag får egna barn ;) Och vad gött med löneökning :D
Många kramar!

Lilla Duktig sa...

Wow! Nu händer det sjukt mycket saker ju! Ska bli sååå spännande att följa med dig hela vägen (om du orkar haha!).

Ha en mysig vecka du med.