söndag, maj 11, 2008

Fundering 110

Hjälp! Hur ska jag klara mig?

Min älskling ska börja jobba igen imorgon!

Det går ju säkert bra, men lite nervös är jag allt; speciellt eftersom det verkar som om Sam har kolik nu också... :S
Jag har ändå haft tur som har haft min älskling hos mig under den sista graviditetstiden och under Sams första fem veckor, det är inte alla som har det så lyxigt minsann! :) Utan honom och hans stöd hade jag nog inte varit så lugn som jag är och har varit iallafall! Love you!

Sams mage har som sagt börjat bråka (kolik): han gråter/gnäller varje dag och kan inte sova utan vill bara äta eller få vara i famnen... Det varar från eftermiddagen fram till cirka 22-23 på kvällen innan han somnar för natten. Stackars liten, det gör ont i hjärtat att se honom ha ont... Men vi har väl tur att det bara är på dagtid och inte hela nätterna som alla varnade oss för.
Vi har iallafall skaffat bärsjal så att jag lätt kan bära honom och slippa bli bunden till soffan/få kramp i armarna samt inhandlat Minifom-droppar som lär hjälpa lite och dessutom ska jag ta honom till BVC på tisdag för att få fler råd om vad vi kan göra. Hoppas det går över snabbt!

Mina stackars bröst har inte blivit bättre, så jag har fått en tid hos Amningsmottagningen imorgon. Så inte nog med att det är min första dag ensam med Sam, jag ska dessutom släpa honom på bussen också! Läskigt värre.

Vi har haft fortsatt underbart väder men eftersom lille Sams hud är känslig för solsken och hela han är känslig för värme har vi fått vara inomhus under de varmaste stunderna, men promenader har det blivit ändå! Senast nu ikväll tog vi en riktigt skön långrunda med vagnen (sen att jag fick bära Sam långa sträckor av rundan är en annan historia, hehe).
Igår var vi hos Sams mormor och grillade i trädgården, en riktigt mysig dag tillsammans med familjen fick vi :)

Annars har vi varit några rundor i stan och därutöver inte gjort så värst mycket mer.
Ingenting mer har gått sönder här hemma sedan sist iallafall :)

Åh förresten, i förrgår åt jag sushi för första gången på nästan 1 år! Det var ljuvligt gott och något jag längtat efter under hela min graviditet. *mums*
Döm om min frustration när jag på kvällen hör på Aktuellt att Livsmedelsverket nu ändrat sina rekommendationer så att det numera är godkänt även för gravida att äta sushi!!! Men åååååh!

Ha en skön vecka och håll tummarna för oss :-)

//J

5 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, stackars liten som har kolik! Och stackars er föräldrar..
bebisen jag hade hand om i Holland hade haft kolik, och en sak som funkade för henne kanske är värt att testa på Sam också? Jag brukade lägga henne på magen, på min arm, så att handflatan typ trycktes in lite i hennes mage, samtidigt som jag klappade henne på rumpan och vaggade armen fram och tillbaka... vet inte om det funakr på alla bebisar eller bara henne, men hon slutade skrika i alla fall :)

Anonym sa...

Nej, men vilken otur! Hoppas att det går över snart. Och det är så tråkigt att höra att det inte ordnar sig med dina bröst (det har jag aldrig skrivit i en bloggkommentar tidigare ;-)).

Hoppas att dagen gick ok, trots att du var ensam för första gången, förstår att det känns läskigt. Jag kommer ju också att få ha Magistern hemma länge, förstår inte hur man fixar att bli själv redan efter 10 dagar.

Och, det där med sushi var nyheter- nu jäklar ska jag äta rå fisk!

Jonna sa...

Linda: Tack för tipset, vi ska testa :-)

Skolfröken: Jodå, jag överlevde dagen :-) Och kolla bara så att sushin inte innehåller någon av de fisksorter som Livsmedelsverket avråder från. listan finns på http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12554&epslanguage=SV

Lilla Duktig sa...

Att dom inte kan bestämma sig liksom! Ja, det är okej att äta fisk. Nej, det är inte okej att röka.
Hur svårt kan det vara?

Jonna sa...

Lilla Duktig: Ja, eller hur?