tisdag, oktober 07, 2008

Fundering 137

Hur ska jag hinna blogga?

Dagarna bara går i ett nafs och på kvällarna prioriterar jag sömnen för tillfället :-)

En liten avrapportering medan Sam sover middag hinner jag nog med iallafall:

I tisdags var Sam och jag på mammafika. Vi åt lite lyxig brunch med olika smårätter, tapas och fick kaffe och tårta till efterrätt :-)
Sam trivdes ganska bra som vanligt, sov till och med middag i sin vagn!
På hemvägen gick vi inom Älsklingens skola och hälsade på. När Älsklingen slutade åkte vi med hem eftersom det hade börjat regna.

I onsdags gjorde vi inget särskilt eftersom det regnade och var tråkväder.

I torsdags åkte vi och storhandlade en runda. Sam fick sitta i kundvagnen igen, han verkar gilla det. Han blir knäpptyst och bara tittar storögt omkring sig hela vägen genom affären :-)

I fredags var jag lite hängig och sov större delen av dagen. Sam fick en promenad med pappa men den fick avbrytas pga hällregn :-)
När jag hade piggnat till på kvällen ställde jag till med storbak och satte igång med tre olika bak samtidigt, det blev lite hektiskt emellanåt, men vafan, man får ju göra det ordentligt när man väl har orken, eller hur? :-)
Det blev kanelbullar, grahamsbullar (måste göra något nyttigt också!) och trippelchoklad-kladdkaka/tårta.
Kladdkakan kallar jag trippelchoklad eftersom den har choklad som grundingrediens, sedan har man i krossad choklad och slutligen täcker man den med chokladglasyr! Så det blir ju som en tårta. Det ni! (Jag och Älsklingen fick varsin sockerchock när vi testade den, haha!)

I lördags fyllde Sam sex månader :-D
Det firade han genom att lära sig klappa händerna!!! Himla kul och jag fick det på film!
På eftermiddagen gick vi en långpromenad i det vackra, om än något blåsiga, vädret. Vi traskade bort till närmsta shoppingcenter, 3 km bort, där vi köpte nya vantar och tossor till lilleman eftersom han blir kall ibland när vi är ute och går. Hela vägen till köpcentret klagade lilleman, men som tur är gillar han ju att gå i affärer :-)
På hemvägen tog vi bussen, den gillar Sam!
Jag och Älsklingen firade Sams högtidsdag genom att äta kladdkakan/tårtan och Sam fick gröt :-)
Eftersom det var Kanelbullens dag fick vi ju ta en kvällsfika med några av kanelbullarna jag gjorde också :-) Så dagen avslutades mysigt också :-)

I söndags stormade det hela dagen så vi höll oss inomhus och tvättade :-)

Igår var det dock fint väder igen och Sam hade tid hos tandsköterskan på BVC. De har ett projekt med mycket information och uppföljning av barnen i områdena häromkring eftersom de tydligen har sämst tandstatus i Skåne...
Men det är ju bara en bonus för oss! Så vi fick massa matnyttig (ha ha) information om vad man ska och inte ska ge lilleman att äta och dricka, samt hur man ska göra med tandborstningen.
Efter besöket gick vi en promenad ner till affären så Sam fick lite solsken på sig :-)
På kvällen kom min kära väninna och hennes kille och hälsade på igen, de fick hjälpa oss äta upp kladdkakan :-) (Men den är inte slut ännu, man orkar bara en liten bit åt gången, haha!) Vi satt och pratade bort några timmar och hade det mysigt :-)
Sedan satt jag i telefon en bra stund med min andra väninna som jag inte pratat med på länge. Det var en bra dag på det hela taget!

Idag har jag och Sam varit på ännu en långpromenad i det underbara höstvädret, vi gick 3,5 km och jag bara njöt. Sam klagade inte ens! Vi gick inom affären igen och handlade allt som vi glömde igår :-) Ikväll kanske jag ska baka igen!

Ikväll och imorgon ska vi rensa ut en massa skräp härhemma eftersom de kommer med container hit ut på eftermiddagen. Sedan ska vi möblera om så att lilleman kan få sitt rum - som vi nu använder som datorrum - för sig själv och förhoppningsvis även sova i rummet hela nätterna. *hoppashoppas*
Ska bli spännande och se om lägenheten blir lika mysig som vi föreställt oss. Och så får vi ju ta en sväng ut till IKEA med ;-)
I början av nästa vecka kommer dessutom våra nya sängar!!! Äntligen ska min rygg få avlastning :-)

Oj, det här blev en lång avrapportering iallafall :-)
Hoppas ni har det bra därute, och att ni njuter av hösten!!!

En liten bild på halvårsgamle Sam:



Ha det bäst!
//J

7 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Mmmmmm.
Trippel-chokladtårta.

Fru Choklad sa...

Å vilken godisbit han är.

Ska du baka igen! Mmmmmm jag har fortfarande inte kommit till skott. Tiden är en bristvara för mig...... Kanske får jag tid om två veckor!

Jonna sa...

Lilla Duktig: Den var grym, inte ens chokladberoende jag orkade äta upp den!!! :-)

Choklad: Tack, han är vår lille goding :-) Det har inte blivit bakande av ännu, så ibland bara säger jag att jag ska baka, du behöver inte bli stressad :-D

Anonym sa...

Men hjälp, redan sex månader? Jissus vad tiden går fort!

Jonna sa...

Linda: Helknäppt eller hur? :-)

Päm sa...

ja men chokladsnittar är väl inte fy skam ;) jag kan posta lite frullebullar till dig ;) förresten jag hörde rykten om att vi skulle vara hos er och fira jul i år? stämmer det? kramisen! ge sam en bamsekram med från faster päm!

Jonna sa...

Päm: Ja tack :-) Mmm det är tanken, men vi kan ju diskutera mera sen :-) Jag lovar att krama om honom från dig! Kram tillbaks!