lördag, oktober 25, 2008

Fundering 140

När ska han komma ur sitt utvecklingssprång?

Ja, lilleman är inte lätt att handskas med för tillfället, det märks att hans hjärna har fullt upp! Det är Relationssprånget som pågår för fullt just nu.
Han har börjat drömma mardrömmar och även lärt sig en massa nya färdigheter. Han är blyg för främlingar, han är oerhört svår att natta (tar uppemot en timme ibland) och vaknar ofta på nätterna. Dessutom är han väldigt mammig, pappa duger inte när han är ledsen helt plötsligt...
Samtidigt har han bland annat lärt sig att sitta mycket stadigare, att förflytta sig på golvet genom att rulla rundor och vrida sig och han kan nu ta små saker, typ med "pincettgrepp".
Men han har som sagt ett fruktansvärt humör samt sömnproblem just nu och jag vill ju att han ska vara pigg och glad :-)

Den här veckan har varit stendöd när det gäller aktiviteter: en långpromenad, ett par besök i affären och en liten tur till BVC är allt som hänt utanför hemmet.
Sam fick något blått medel penslat i ljumskarna på BVC, det ska tydligen vara effektivare mot svampen som fortfarande härjar.
Sedan ville de att vi skulle "lufta" hans rumpa så mycket som möjligt, men det är svårt när det är svinkallt i lägenheten och de ville inte att han skulle ligga kallt... Så hur gör man? *suck* Hoppas det går över ändå!

Häromdagen kände jag mig rejält deppig när jag insåg att jag inte hade pratat med någon jag känner förutom Älsklingen på en vecka... Var är alla? kände jag då. Kan ha berott på sömnbristen som gör mig överkänslig också :-)
Menmen, nästa vecka är det massor planerat så då har jag inte tid att sakna någon.

Igårkväll hade älsklingen och jag mys; först åt vi takeaway-sushi på restaurangen vi besökte häromveckan och senare på kvällen spelade vi kort :-)
Kortspel är en underskattad umgängesform! Man kommer garanterat att prata och skratta en massa, vilket spel man än väljer (Vi valde "Femhundra") :-)

Vi har haft en del filmkvällar i veckan igen, såg bland annat Get Smart häromkvällen.
Den var verkligen skitrolig! Den bästa komedin jag har sett på många år! En riktigt bra parodi på alla spionfilmer :-)
Definitivt en klar fyra!
JJJJ

Jag har bakat igen, Medelhavsbaguetter, det blev riktigt gott enligt Älsklingen, trots att jästen hade legat framme i skafferiet istället för kylen! (Så går det när Älsklingen packar upp matvaror som han inte ska använda ;-P)

Idag vet jag inte vad vi ska hitta på, men solen skiner åtminstone!!!
Ha en skön helg allihop!
//J

PS Fick hem biljetterna till Metallica-konserten i veckan, ska bli sååå kul :-)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mardrömmar, blyg o svår att natta - låter nästan som mig, fast jag sitter inte så stadigt.

Lufta rumpan? Fråga håkan, han är numera känd som "naken håkan" :)

Jonna sa...

Zabbat: Hahaha, ja, du får väl komma hit och öva på sittandet i Sams babygym.
Hmmm Naken-Håkan? Får nog ta ett snack med honom :-)

Anonym sa...

Jag läser också den där boken just nu, men känner inte igen så mycket alls faktiskt. Men en kompis till mig kunde pricka av i princip allt... Har du känt igen mycket?

Jonna sa...

Skolfröken: Jag har känt igen en hel del, men jag har inte boken, så jag brukar bara kolla in den hemsidan. Men allt stämmer ju inte.

Anonym sa...

Vilken bok e det ni snackar om? Växa och upptäcka världen?
Isåfall har jag den. Mina barn har följt den rätt så bra.

/Maria Zimmer

Jonna sa...

Maria: Japp, den boken är det :-)

Päm sa...

ja jag hoppas det! tack så mycket, känns lite bättre, det var så jag skingrade tankarna haha... ne bara en passande bild jag hittade ^^ allt bra annars? såg att ni möblerat om! ta bilder! haha kramisen!! hälsa killarna!

Fru Choklad sa...

Håller med dig om det där med kortspel. Maken är tyvärr inget fan av kortspel, men jag försöker emellanåt få honom till lite spel. Kul att se bild på dig och Sam ihop. Ni är jättefina båda två! Hoppas att du får en härlig vecka!