tisdag, november 13, 2007

Fundering 84

Varför kollar man på så mycket film på hösten?

Är det något speciellt med just att jag är gravid denna hösten eller är det en ovanligt tråkig höst som gör att jag bänkat mig på biografen alternativt i tv-soffan så många gånger? [Nu menar jag alltså inte för att se de filmer som går på tv (som jag normalt sett gör av ren lathet även om jag sett dem förut) utan för att se filmer som man ...betalat eller inte betalat för :)]

Iallafall, som en komihåg till mig själv och kanske för andras intresse tänkte jag berätta om vilka filmer jag har sett de senaste månaderna och vad jag tyckte om dem.
Så sluta läsa nu om ni inte är intresserade av amatör-recensioner :)

Action-rullar:
Transformers: (Okej, den här såg vi på bio i typ augusti så jag vet inte om det räknas till hösten, men jag hade inte varit på bio på jättelänge innan dess.)
Iallafall, som gammalt ofrivilligt (lillebrors fel) Transformers-fan så var jag ju partisk till att den skulle vara bra. Det var den också, en riktigt bra actionrulle! Men, som med mycken action så var ju storyn inte den tightaste ;) Men hur coolt är det inte att se jättelika robotar som slåss mot varandra?! Negativt måste vara den epelepsiframkallande klippningen i vissa scener.
Så den får 4 av 7 J:n
JJJJ

Die Hard 4.0: John McClane är tillbaks, mannen som kan ta emot hur mycket stryk som helst och ändå tända en blodig cigarett på slutet :D Jag är väldigt förtjust i den här typen av action, och scenen när han slåss mot ett jaktplan måste vara en av de mest fantasifulla scener en manusförfattare har lyckats komma på, åtminstone på väldigt länge :) Kul att se lite datornördar som räddar välden, plus en tuff tjej också :)
5 av 7 J:n
JJJJJ

War (Rouge Assassin): En Jet Li-film som antagligen kommer direkt på dvd här i Sverige. En av mina favvo-action-skådisar, Jason Statham, spelar den andra huvudrollen. Svårförståelig intrig med massa Yakuza och andra gangsters och några gyllene hästar som tydligen är viktigast i världen för att få kontrollen över japansk maffia. Bra fight-scener men riktigt dåligt slut.
3 av 7 J:n
JJJ

Skräckfilm:
28 veckor senare: Snabba zombies på engelska landsbygden låter ju som en ren hit, men jag blev inte riktigt nöjd... Gillade inte storyn och tyckte det var rätt åt alla på slutet, haha. Men det fanns ju en hel del läskiga stunder som man satt och bet på naglarna under :) Så jag är snäll och ger
3,5 av 7 J:n
JJJj

Resident evil: Extinction: Här var däremot en uppföljare som var helt okej. Milla Jovovich spelar superhjältinna på ett bra sätt och läskigheterna är tillräckligt läskiga. Hitchkocks "Fåglarna" finns bland annat med som kortversion, och flockar med galna svarta fåglar är alltid läskigt :) Slutet drog ner betyget lite, men filmen var tillräckligt bra för
5 av 7 J:n
JJJJJ

Animerat:
Shrek den tredje: Shrek är alltid kul och sagofantast som jag är har jag köpt konceptet på en gång :) Trean var ju inte lika bra som ettan och tvåan men ändå tillräckligt bra för att jag ska vilja se den igen. Som vanligt är det bra soundtrack, och det faktum att John Cleese och Eric Idle samt tjejerna från SNL gör röster ger ju automatiskt bra betyg!
Storyn är lite sisådär men ändå inte helt förutsägbar. En mycket underhållande film!
6 av 7 J:n
JJJJJJ

Dessutom har jag sett två japanska animerade filmer som dock inte är helt färska men nya för mig iallafall:

Spirited Away: Film från 2001 om Chihiro som med sina föräldrar hamnar i en konstig värld där gudar, andar, häxor och monster går på badhus :) Chihiro blir tvungen att ta ett jobb på badhuset för att rädda sina föräldrar som blivit förbandlade till grisar av den onda häxan. Väldigt intressant, spännande och faktiskt gripande film.
5 av 7 J:n
JJJJJ

Cowboy Bebop: Långfilmsversion av en animerad serie, också från 2001. Handlar om ett prisjägargäng som blir involverade i att försöka rädda världen från biologisk terrorism. Spännande actionrulle!
5 av 7 J:n
JJJJJ

Ikväll ska jag se den nya Harry Potter-filmen och förhoppningsvis får jag se "Stardust" innan den slutar gå på bio.

Ha en bra vecka!
//J

6 kommentarer:

blabla sa...

höstmys...

Jonna sa...

Mmm :) Vi får också ta och mysa en dag vännen :)

Anonym sa...

Jag och min bror var också tranformersfreaks när vi var små. Vi sammlade alla vi kunde komma över. själva kulmen av vårt lekande med de små plastleksakerna kom en dag då min bror tyckte vi kunde spela baseball med dem. Han tog tag i starscream(ett decepticon jaktflygplan) och kastade så att ena vingen åkte rakt genom kinden på mig. jag har numera ett litet pil liknande ärr på min kind. Efterdet bestämde jag mig för att samla på frimärken istället.

Jonna sa...

Zabbat: Hehe, låter som en klok idé :) Starscream är med i filmen btw ;)

Lilla Duktig sa...

Mitt tips till dig (eftersom du verkade gilla Spirited Away) är att se fler av Miyazakis filmer. Bäst är Totoro, Kiki's delivery service och Det levande slottet.
Kick ass!

Jonna sa...

Bra tips, tack :D