onsdag, januari 09, 2008

Fundering 92

Varför kan jag inte upphöra att förvånas över hur annorlunda det är att vara gravid?
(Varning för extremt gravid- och bebisinlägg med massa babbel om kroppens funktioner!)

Idag var det otäckt, jag sprängde nästan gränsen för vad jag orkar - genom att inte är frukost och sedan vara ute och uträtta lugna ärenden i fyra timmar!!!

Jag har aldrig varit duktig på att leva jättesunt; har ätit för oregelbundet, alltid hoppat över frukost och levt på kaffe och cigg när det har varit stressigt. Festat lite väl hårt vissa perioder. Kommit ihåg att träna kanske varannan vecka osv osv.

Men nu! Imorse fick jag gå upp supertidigt för att ta mig till MVC för att testa mitt blodsocker.
Var tvungen att göra testet på fastande mage så jag åt alltså inget (Har faktiskt börjat äta ordentlig frukost direkt när jag stiger upp de senaste veckorna. *duktig*). Var väldigt tidig till min barnmorska (bussarna passade inte) så jag fick vänta ca 40 minuter innan jag fick dricka den ökända sockerlösningen. Den var för övrigt inte äcklig alls, förutom att jag fick uppstötningar av den senare.

Efter sockerintaget fick jag göra de vanliga testerna och mätningarna för att se att allt var bra i övrigt:
Bebisens hjärtljud - väldigt bra :)
Magens mått - normalt
Blodtryck - 110/70 så lite lågt (men det är tydligen bra när man är gravid)
Urinprov - negativt för bakterier
Hb (blodvärdet) - fortfarande 110 så järntabletterna hjälper inte ännu... Men jag skulle fortsätta och förhoppningsvis ökar det :)
Barnmorskan tyckte också synd om mig för min jobbiga foglossning (hon såg ju hur långsamt och vankande jag gick) så hon skulle kolla upp möjligheten för mig att för akupunktur på kvinnokliniken. Hoppas jag kan få en tid, det är inget kul det här...

Sedan fick jag vänta i två timmar på att kroppen skulle ta hand om sockret genom att producera insulin i rätt mängd.
Medan jag väntade fick jag se filmer om bebisomvårdnad och hur det är att få hem bebisen efter förlossningen. Det sjukaste stycket var nog när en barnmorska visade på ett lösbröst hur bebisen ska suga tag om bröstvårtan (för att den ska få så mycket mjölk som möjligt och för att mamman inte ska få sår på bröstvårtan - aj!). Människan stoppade alltså ett låtsasbröst i munnen och visar hur man ska suga! Jag har inte ord för att kommentera detta mer än att det var en intressant syn.

Efter drygt två timmar fick jag testa min blodsockernivå; och den låg alldeles normalt till så jag har inte fått graviditetsdiabetes och kommer troligen inte heller att få. Skönt det :)

Då var det alltså dags för mig att åka hem. Jag hade flyt och behövde bara vänta någon minut på bussen och hoppade sedan av vid affären för att handla hem lite småsaker plus kattsand som var slut.
Så lite tungt blev det väl men jag tog bussen de få hållplatserna hem. Men när jag gick av bussen och hade kommit halvvägs bort till huset så sade allting bara stopp. Det började snurra i huvudet, jag svettades, skakade och fick hjärtklappning. Det var mycket otäckt och jag var tvungen att sätta mig på en rabattkant och vila. Efter några minuter kändes det bättre så jag gick vidare men i hissen kom det tillbaks.
När jag kom innanför dörren fick jag kasta av mig kläderna, dricka ett stort glas vatten och sätta mig i soffan och trycka i mig frukt för att det skulle lugna ner sig.
När det värsta hade gått över åt jag en massa mackor och sedan gick jag och lade mig och somnade och sov i två och en halv timme! Så jag missade min tandläkartid - typiskt! Helt förstörd var jag... När jag gick upp så orkade jag bara lägga mig på soffan och vila resten av eftermiddagen.

Nu mår jag jättebra och känner mig utvilad men det var riktigt otäckt att man inte har mer ork än så. Man tar kroppen för självklar ända tills den inte gör som man förväntar sig och det är läskigt! Hoppas jag slipper detta igen iallafall!

Nu ska jag lägga mig så jag får lite sömn inatt också, även om jag har sovit halva dagen :)

Ha det bra därute!

//J

8 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Det är en helt ny värld där ute.
Läskigt.

Skolfröken sa...

Läskigt att det hände så där snabbt, skönt att det blev bättre!

Jag hoppas att jag också får se den där filmen, verkar underhållande!

Jonna sa...

Lilla Duktig: Ja, man blir chockad!
Skolfröken: Haha, nu var ju din hemlighet ute :D

Anonym sa...

Så läskigt :S Men du, förlåt min okunnighet.. men vad innebär foglossning egentligen? Alla gravida skriver om det men jag fattar ingenting :P

Jonna sa...

Rosflickan: Förlåt mig för att jag tog för givet att alla kan "snacket"! Foglossning är när bäckenet "lossnar" för att bebisen ska kunna komma igenom vid förlossningen. På adressen http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3497 kan du läsa mer om vad foglossning är.

Päm sa...

aj det dära med foglossning det låter ju inte najs alls... ajajaj *ryser* men du verkar härligt gravid iaf!! haha tycker det är så sött när man vankar fram sådär :P haha

Anonym sa...

Hahaha, fick också se den är filmen häromdagen, på hon som visade hur man ammar rätt. HELT SJUKT, vad sjuttsingen var det liksom :). Helt koko!

Jonna sa...

Anonym: Haha, ja då var det alltså inte bara jag som tyckte det :)