onsdag, april 23, 2008

Fundering 107

Varför vill det inte fungera?

Jag har inte skrivit på ett tag för jag hoppades att jag skulle kunna säga att problemen med bröst och amning skulle vara över. Så är tyvärr inte fallet...

Jag var på sjukhusets amningsmottagning och där tog de prover på möjlken och huden och kom fram till att jag har en stafylokock-infektion i brösten som antagligen orsakat en del av smärtorna. (Förutom att Sam tar lite fel tag ibland när han ammas.)
Jag fick en antibiotikasalva som hjälpt till viss del men jag har fortfarande hemska smärtor i brösten... Så det blir att kontakta dem igen och se om det inte kan vara svampinfektion också.

Annars går det iallafall lite bättre att amma Sam, han tar rätt så bra tag för det mesta plus att han får nu ersättning efter varje amning och verkar bli nöjdare under längre stunder nu. Det gör att brösten får vila några timmar mellan varje matning.

Det har varit jäkligt jobbigt att ha ont hela tiden och jag har varit rejält ledsen över att allt inte fungerat, men jag är envis och tänker försöka ett tag till innan jag ger upp!
Hade jag inte haft min älskling som stöttar mig så hade jag nog givit upp för längesedan. Han är en skatt!

Nu har iallafall alla de närmsta släktingarna och nästan alla vänner fått träffa Sam och alla tycker han är pappa upp i dagen :)
Han är himla söt och väldigt envis! Han är riktigt stark i sina små muskler, vi får brottas med honom vid av- och påklädningar, blöjbyten och amningar :) Han lyfter gärna på huvudet för att kolla in omgivningarna och gör gärna grimaser!
Han vill fortfarande bara sova hos oss eller helst på oss, men han somnar fint i vagnen eller bilstolen när vi går ut med honom.

Vi var hos BVC idag och Sam har nu gått upp över sin födelsevikt samt ökat 1 cm i huvudomfång, så han växer fint. Han är nu 19 dagar gammal!
Han har tyvärr fått svamp i ljumskarna så vi får behandla honom med salva och hoppas det går över snabbt! Hans navel har fått behandlas med silvernitrat två gånger eftersom han hade ett stort s.k. granulom där. Det innebär att området där navelsträngen suttit inte bildat hud efter att stumpen trillat av. Så nu ska där bli fin hud och en söt navel :)

Det har varit underbart vårväder härnere i över en vecka så det har blivit långpromenader med vagnen nästan varje dag! Idag var det 15 grader varmt och nästan vindstilla. Solen sken från en klarblå himmel och fåglarna kvittrade. Det var som ren meditation att gå i parken :)

På lördag ska vi åka bort med Sam för första gången, hans mormor fyller nämligen år. Ska bli spännande att se hur det går med amning och blöjbyten på bortaplan :)

Hoppas ni alla har haft en skön vecka i vårvädret!

//J

6 kommentarer:

Päm sa...

va synd att det inte har gått bra med ammningen, du är en kämpe! hoppas det blir bättre iaf! (och klappa anders på huvet för att han är så bra och hjälper dig :)

va kul att han växer så bra och allt!! ja, jag började undra när ni kunde börja åka iväg med honom hehe... du får skriva hur det gick sen!

soliga kramar från faster päm!

Lilla Duktig sa...

Grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis!

Jonna sa...

Päm: Kram tillbaks!

Lilla Duktig: Tack :) Och välkommen hem!

Skolfröken sa...

Oj det låter så himla jobbigt när amningen inte fungerar. Jag är mycket mer nervös för att det inte ska funka än att det ska göra ont på förlossningen. Det verkar trots allt rätt vanligt att det är problematiskt.

Hoppas att det ordnar sig! Heja heja!

Jonna sa...

Skolfröken: Ja, men alla har ju inte sån otur som jag har med infektion och liknande, det kommer säkert funka bra för er! Oroa dig inte :)

Päm sa...

ja det var verkligen gött där i solen, man blev nästan lite solbränd med ;)