söndag, juni 15, 2008

Fundering 116

Hur ska jag minnas allt som hände den här veckan då?

Jag får väl försöka skriva ner allt:

Det har varit en händelserik vecka, knappt en dag utan en massa springande hit och dit, vilket verkligen inte har varit normen under de senaste månaderna :-)

Sam har till exempel åkt buss sju gånger och sovit borta en natt!

Det började i måndags med att Sam fick följa med mig på några ärenden i stan. Han charmade folket i en barnklädesaffär där jag införskaffade lite nya bodys, han växer ju så det knakar!
I tisdags var det tvättande som gällde och då var det faktiskt rätt så lugnt :-)

I onsdags var jag och Sam iväg och fikade med en grupp tjejer som jag lärt känna under graviditeten, de var gravida samtidigt som jag.
Allas bebisar utom en hade kommit så det var sju bebisar, ett storasyskon, deras mammor samt en höggravid tjej (det var hennes hus vi var i). Livat värre - eller faktiskt inte konstigt nog! Eftersom alla bebisar - utom Sam såklart - sov så var det lugnt i stort sett hela fikan igenom :-)
Men det var jättekul att få prata med andra i samma sits som jag själv, har ju inte blivit inbjuden till någon föräldragrupp via BVC som de utlovade på föräldrautbildningen före förlossningen...
Efter mycket prat och gottis så blev det buss hem igen och när jag kommer hem så visar det sig att hissen inte fungerar! *suck*
Så det blev att ringa älsklingen så han fick komma ner och hjälpa mig. Den klumpiga vagnen fick stå kvar i trapphuset men allt innehåll plus lillen fick ju kånkas uppför alla åtta våningar! Och den smala spiraltrappan är ingen hit för mig som lätt blir yr kan jag meddela! *pust*
Men det gick och älsklingen hämtade upp vagnen så fort reparatören kommit.

I torsdags var det dags för nya ärenden och den här gången var det ett seriöst projekt:
Jag och Sam tog bussen upp till centrala Malmö och första stoppet var min optiker. Sam charmade en åttioårig ungersk tant på bussen och somnade sedan gott så fort vi gick av. Han sov i vagnen hela min synundersökning igenom som tur var!
Jag fick nya linser att prova och jag ska tillbaks nästa vecka för att se om jag vill ha dem. Men glasögon blir det inte förrän jag slutat amma eftersom styrkan kan ändras av hormonerna. Ett par solglasögon hittade jag iallafall!
Efter optikern gick jag inom H&M för att se om det fanns något kul på rean, vilket det självklart inte gjorde, mer än några accessoarer.
Sedan vaknade Sam och jag matade honom med flaska på en bänk på Gustav Adolfs torg ackompanjerad av de panflöjtsindianer (ni vet vad jag menar eller hur?) som alltid står där på sommaren.
Sedan köpte jag bröllopspresent till mina vänner, samt nytt busskort till mig innan vi tog bussen till en annan del av stan för att hämta upp kemtvätt som jag lämnat in på måndagen.
På den bussen lyckades han charma en annan åttioårig tant som bl a berömde Sams fina öron: -Ni behöver inte ha mössa på honom för att slippa utstående öron, vilken tur!
(Och ja, de var 80 år; båda tanterna talade om hur gamla de var när jag berättade att Sam är 10 veckor.)
När jag kom hem efter den rundan var jag helt slut kan jag meddela! Men Sam var iallafall jätteduktig!

I fredags storstädade jag lägenheten samt brände CD-skivor med bilder från möhippan häromveckan. Det har varit mitt projekt i veckan att sammanställa alla tjejernas foton samt foton från fallskärmshoppet till en CD som alla möhippedeltagare fick igår på bröllopet.
Det blev 234 bilder och 4 filmsnuttar, så det har tagit några timmar att sålla fram dem ur de närmare 500 bilder som jag fått skickade till mig. Alla blev jätteglada när de fick skivorna igår men jag vet inte om de tycker det blev lika bra som jag gör förstås.
Skivan som bruden skulle få åkte vi och lämnade till brudtärnan i fredags kväll innan vi åkte och handlade mat. Resten av kvällen gick åt till förberedelser för nästkommande dag.

Så igår vaknade vi ganska tidigt, duschade och gjorde och fina (jag lockade hela mitt hår - pust! Tur jag inte har mitt långa hår längre!). Jag tog på min fina klänning och de rosa pumpsen och matchande med rosa detaljer i håret och älsklingen var helt klädd i svart och var riktigt snygg! Sedan åkte vi och lämnade av Sam hos hans mormor och styvmorfar.

Resten av dagen spenderade vi på våra goda vänners bröllop med efterföljande fest.
Det var ett riktigt vackert bröllop (jag fick allt en tår eller två i ögat) och en riktigt rolig fest!!! Mycket god mat och dricka och många trevliga människor!
Det hölls en massa bra tal och i egenskap av gammal vän fick jag också hålla tal. Eftersom de lottade ordningen så hamnade jag sist av alla, jag vet inte riktigt hur lullig jag var av vinet men jag hoppas talet ändå uppskattades, hihi!
Vi gick hem i lagom tid (men var ändå helt slut!) och det kändes både skönt och jobbigt att Sam inte var där när vi kom hem, men jag har sovit mycket gott i natt :-) (Fast självklart vaknade jag några gånger ändå!)

Så fort vi ätit frukost och duschat i morse så åkte vi och hämtade vår lille gullunge, då längtade jag massor efter honom!!!
Han hade haft det jättebra hos mormor och till och med sovit mer än han brukar och varit jättesnäll! Men sovandet berodde nog på att han fick "köpe-mjölk" istället för min mjölk :-) När han kom hem så var han så kelig och go fast ganska trött ändå, och det dröjer nog innan jag vill vara utan honom igen :-)

Vår lilla gullunge:


Ja, det var i "korta" drag allt som hände den här veckan! Hoppas ni andra har haft en härlig vecka ni också!
Nästa vecka är det lite grejor planerade igen, så vi får väl se hur lugnt/stressigt det blir!

Ha det bäst!
//J

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å vilken mysig vecka det låter som ni haft! Trots alla bestyr.

Hihi, jag skriver det jämt- men han är så himla söt! VIlka ögon.

Jonna sa...

Skolfröken: Tack, det tycker vi också :-)

Lilla Duktig sa...

Det är så himla skönt att läsa dina inlägg! Så många av mina vänner har fått barn och sedan blvit helt handlingsförlamade. De kan inte åka någonstans, gör ingenting och vägrar att lämna bort sina barn. Jag förstår dem, men samtidigt är det så trist.
Kul att du inte är som dem ;-)

Kram!

Jonna sa...

Lilla Duktig: Det är väl klart att man kan ta med barnen! Annars får man ju ha barnvakt, man måste ju fortsätta leva sitt liv!
Jag tycker i och för sig om att bara sitta hemma, men när jag vill gå någonstans så gör jag ju det :-)