måndag, juni 02, 2008

Fundering 114

Undrar om jag hade vågat hoppa?

Veckan som gick har varit väldigt lugn ända fram tills igår (lördag), det har varit sjukt varmt och soligt och härligt, men jag har av någon anledning inte kommit ut mycket alls... (Ja, förutom i måndags då det verkligen ösregnade hela dagen, och särskilt när vi gick till BVC!)
Det är inte så kul att gå ut i och med att Sam fortfarande är så liten att han inte får vara i solsken och det blir himla varmt i vagnen, vilket han inte alls gillar. Och så får man ju inte ta solkräm på de små liven, utan de ska ha heltäckande kläder. Verkligen bökigt tycker jag, eftersom Sam hatar att vara stilla i skuggan. Jag menar, ska han svettas ihjäl eller bränna sig i solen? Eller ska man bara strunta i att gå ut liksom?
Och Sams pappa är ju i det närmsta eskimå och hatar värme så han vill definitivt inte följa med ut :-) (Haha, det här blev visst lite gnälligt; stackars, stackars mig som blir tvungen att stå ut med fint väder! :-P)

I torsdags var jag och Sam iallafall ute och gick i Pildammsparken med min kära väninna och hennes lilla chihuahua. Jag kan meddela att det är bökigt att köpa glass när försäljningen är inomhus och man inte får ta in hund och det är en jobbig trappa om man har vagn med sig. Men glass fick vi iallafall och sedan visade det sig att en liten söt vovve var mycket populärare än en tvåmånaders bebis när det kom till nyfikna tanter, de ville hellre ha hunden! :-)
Jag ammade på en parkbänk mitt vid stora dammen vilket kändes rejält konstigt, men vad ska man göra när lillen är ledsen och hungrig?
Det var härligt att träffa väninnan som vanligt, det var tyvärr ett tag sedan sist!

I lördags lämnade jag min son för första gången!
Jag var nämligen på möhippa hela dagen, så Sam fick vara i pappas sällskap hela dagen, vilket han tydligen trivdes bra med :-)

Vi träffades ett gäng tjejer klockan halv nio på morgonen för att i samlad tropp överraska den blivande bruden; A, som ska gifta sig med P om två veckor. (Därav mina tidigare inlägg om klänningar och accessoarer.)
Brudens far hjälpte oss att lura ut henne under förevändning att de skulle åka och titta på något. När hon klev ut i trapphuset stod en hel skock tjejer som vrålade "möhippa"! Jag har aldrig sett henne så chockad, haha!
Sedan fick hon packa en massa saker och blev bortförd med ögonbindel till Pildammsparken (jag hamnade där igen!) där vi dukade upp picknick och åt frukost.

Efter det fick hon ögonbindel igen och så bar det iväg till ett flygfält några mil utanför stan där den stora överraskningen väntade: hon skulle få hoppa fallskärm!
Hennes pappa kom också dit för att se henne hoppa och då vågade hon inte backa ur :-)
Hon har pratat om det under alla tio år jag har känt henne, så vi kände att det var en passande present. Och det var verkligen en fullträff!
Hon kunde inte sluta le när hon kom ner och hon hävdade resten av dagen att det var inte sista gången hon hoppade :-D Jätteroligt att se henne så glad!

Så här såg det ut:


Efter hoppet blev det ännu en picknick och den här gången åkte vinet fram :-) Jag drack för första gången sedan augusti och blev lullig efter två glas :-D Men det kan ha berott på solen och värmen, det var ju 25 grader och - som ni ser på bilden - inga moln! Det blåste rejält men det var bara skönt :-)

Sedan åkte vi hem till den ena tjejen och stannade där ett bra tag. Vi käkade tacos och god efterrätt och massa godis medan vi pratade och skrattade, humöret var på topp hela dagen!
Sist på kvällen åkte vi in till stan och gick på en klubb som spelar schlagermusik (isch!) till den blivande brudens ära :-) Vi hade bokat bord där vi skålade i champange och sedan gick vi upp och dansade och hade på det hela taget väldigt trevligt!
Den blivande bruden var jätteglad och jag är verkligen glad att jag följde med hela dagen!

Jag fick gå hem först av de som hängde med ut, eftersom mina bröst vid det laget var sprängfulla!!! (Ovanlig anledning, brukar ju vara att man druckit för mycket annars, hihi)
Hela dagen hade jag pumpat ut mjölk med hjälp av min handpump (mina bröst var huvudperson nr 2 efter bruden, haha!), men jag klarade inte tömma brösten ordentligt med den, så på kvällen/natten blev det lite jobbigt när jag började likna Dolly Parton och det gjorde rejält ont! Var himla orolig för att få mjölkstockningen igen, men det klarade sig som tur var! Jag fick pumpa ut en hel flaska full innan jag kunde mata Sam när jag kom hem, annars hade han nog drunknat i bröstmjölk, hahaha!

Så idag har jag mest sovit hela dagen, och Sams far har fått ta hand om honom ännu mer. Det är skönt att han gör ett så bra jobb! Jag har sagt det förr och jag menar det än; han är världens bästa pappa :-D

Imorgon ska vi hem till tjejen som höll i möhippan och hämta lite kvarlämnade saker och passa på att visa upp Sam som jag snackade om hela dagen :-)
Då får jag förhoppningsvis höra mer skvaller om vad som hände när jag hade gått, jag vet bara att de inte kom i säng förrän vid halv sju morgonen därpå!

På tisdag ska jag på återbesök hos min barnmorska som jag gick hos under graviditeten, vi ska bland annat diskutera igenom förlossningen, vilket ska bli spännande för jag minns inte allt. Och så får hon ju se Sam som hon bara lyssnade och klämde på under en massa månader :-)

Resten av veckan är rätt tom, så vi får väl se vad som händer, vädret skulle fortsätta likadant iallafall!

Hoppas ni får en toppenvecka därute!
//J

1 kommentar:

Päm sa...

det låter ju som ni har haft riktigt skitkul iaf! va vra att han tar han dom Sam när du ska ut och svira ;) hihi ta hand om er och tack igen för presenten och sällskapet på kalaset! Jag har klippt och färgar håret nu så jag måste försöka hitta en kamera så ni får se! blev kalasbra! det tycker tydligen alla andra med så det var verkligen årets födelsedagspresent ;) kramisen!!!