tisdag, augusti 12, 2008

Fundering 127

Hur kan man vara så beroende av internet helt plötsligt? Vad gjorde man innan liksom?
Vårt bredband har legat nere i nästan två dygn och det känns ju som om man suttit i isoleringscell! :-) Skönt att vara tillbaks online iallafall!

Här kommer nu veckorapporten som jag tänkte skriva härom dagen:

Förra måndagen fyllde Sam 4 månader och det firade moder natur med att ge oss den värsta sommarstormen på år och dag. Inget barnvagnsväder iallafall!
Så här glad är man när man är 4 månader:



I tisdags var vädret fortsatt skittråkigt med regn och blåst så det blev till att stanna inne igen. (Det var ju märkligt att jag alltid måste klaga på vädret!) Som tur var kom min kära vän J på besök och gav mig möjlighet att dricka kaffe och prata vuxenprat. Du är alltid välkommen hit gumman!

Onsdagen blev hektisk:
På förmiddagen var vädret soligt och lagom varmt, så jag och Sam tog två bussar och åkte ut till en av mammorna i Mammagruppen och fikade i deras trädgård med två andra mammor :-) Jättemysigt och som alltid trevligt att träffa andra med bebisar i samma ålder!
När vi satt och drack kaffe så ringde svägerskan och meddelade att hon och hennes sambo var på väg för att hälsa på oss :-)
Så jag och Sam fick ta oss hemåt. Vi missade tre bussar och fick springa till två. Jag hade Sam i sjalen (eftersom han vägrade vagnen) och sprang, med vårt slagskepp till vagn i ena handen medan jag stöttade Sams huvud med andra handen, tvärs över den mycket trafikerade bussknutpunkten i jakt på sista bussen. (Måste ha varit en syn!)
Vi hann, och väl hemma var jag rejält kissnödig, svettig och hade ont i ryggen medan Sam var hur glad som helst! Jag hann precis kissa, amma och köra igång en kanna kaffe innan besökarna kom *pust*
Vi hade väldigt trevligt tillsammans och sedan sov Sam som en klubbad oxe :-)

Torsdagen, fredagen och lördagen var inte så händelserika, lite tvättning och storhandling hanns med och en masa mys och bus tillsammans med Älsklingen förstås :-) Vi tittade på två riktiga kalkonrullar som vi köpt hem också:
Flash Gordon (Bäst! Kult! Soundtrack av Queen! Så dålig att man vrider sig av skratt genom halva filmen :-)!)
och Death Machine (rip off på Terminator-filmerna fast ännu sämre! )
Tyvärr hade jag rejält ont i huvudet ett par dagar men Sam var på sitt soliga och underbara humör och tröstade mig, gullungen!
Sam har börjat krångla lite med sömnen, ena dagen vill han gå upp vid sju och andra dagen vid halv tio, så det är lite jobbigt för mig som fortfarande somnar tidigast vid två... Men han sover jättesnällt och somnar om direkt när han ätit åtminstone :-)

Vi fortsatte att testa ge Sam mat i en vecka, men vi väntar nog någon vecka till innan vi fortsätter eftersom han verkligen inte verkar gilla det. Det gick så långt att han började göra grimaser bara han såg skeden! Så han är nog inte riktigt redo ännu.

I söndags åkte hela familjen till Malmöhus slott (museum) och gick runt med Sams mormor och morbror. Sams pappa bar honom en stund i nya bärselen vi köpte. Den ska vara ergonomisk men fy vad ont i axlarna jag fick av den! Så det blir att Älsklingen får ha den och jag fortsätter med sjalen (som jag tyvärr också får ont av men inte på samma sätt, lilleman börjar helt enkelt bli för tung för min dåliga rygg)...
Tyvärr blir Älsklingen överhettad och Sam likaså om de vistas så nära varandra någon längre stund, så jag fick ta över bärandet på muséet.
Sam somnade som en stock efter att han tittat på fiskarna i det stora akvariet och sov sig igenom nästan hela resten av rundan vi gick :-) Självklart blev han gnällig när vi satt och försökte äta lunch i restaurangen när vi var klara med allt tittande, men det löste sig efter lite amning :-)

När vi kom hem på eftermiddagen sov han nästan tre timmar till, vilket är ovanligt! Men i gengäld somnade han inte förrän tio på kvällen, vilket också är ovanligt!

Igår var min mamma barnvakt åt Sam på förmiddagen medan jag gick till tandhygienisten... Usch och fy för smärta och tom plånbok! Menmen, nu är det gjort och nu dröjer det ett litet tag till nästa gång (hade början till hål men behöver inte laga!).
Sam skötte sig utomordentligt väl och imponerade på mormor med alla sina nya kunskaper. Till exempel kan han skrika för att det är roligt nu (ingen volymkontroll dock) och så har han blivit jätteduktig på att greppa saker. Han slog av mig glasögonen för första - men absolut inte sista - gången nu i veckan till exempel :-)

Idag har vi riktigt tråkigt regnväder vilket är synd eftersom jag planerade att uträtta en del ärenden. De får väl vänta tills imorgon då!

Ha det bäst därute!
//J

PS Nu är det tre år sedan jag började blogga och ett år sedan jag tog ett graviditetstest som ledde till att jag slutade röka efter 14 år som inbiten rökare!

3 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Hur känns det att inte vara rökare längre? Jag är själv rökare - eller - jag är kvällsrökare och tar första ciggen på väg hem från jobbet. Men dock - en rökare.
Jag funderar på att kanske dra ner ännu mer... Sluta helt till slut.
Några tips? Eller kräver det att jag blir på smällen för att sluta? :-)

Jonna sa...

Lilla Duktig: Det känns skitbra! Längtar inte efter det, testade en gång när jag var ute men gillade det inte längre! Mitt bästa tips är att inte intala sig att det är svårt och jobbigt, själva abstinensen går ju över på bara någon dag! Köp Allen Carrs bok "Äntligen icke-rökare" om du behöver mer pepp!
Du kan sluta utan problem, jag menar, kan du hålla dig hela dagen så kan du hålla dig hela kvällen också! *kram*

Lilla Duktig sa...

Aaaaaaw! Tack för de fina orden.
Det är larvigt, men jag väntar faktiskt på att få flytta till nya lägenheten med balkong och får röka en cigg på den, och sen sluta. Jag menar, jag saknar en rökbalkong... Aaaaah det är så löjligt...