söndag, augusti 31, 2008

Fundering 130

Varför kommenterar ni inte?

Jag ser er allt! Ni är härinne och läser, men inga kommentarer får jag! Fyfy! :-P

Jaha, söndag igen :-)
Resten av veckan gick fort!

I onsdags var jag och Sam och fikade med Mammagruppen hemma hos en av tjejerna. Det regnade på morgonen så älsklingen körde oss dit på väg till skolan. Det blev 7 tjejer och lika många bebisar från 6 veckor upp till Sams nästan 5 månader :-)
Vi fikade och hade det jättetrevligt i nästan fyra timmar innan jag tog med min väldigt trötte och gnälliga pojke ut i vagnen. Han vägrar ju sova när vi är iväg! Men det var såpass kul med de andra människorna att han ändå hade roligt större delen av tiden. De andra barnen hade sina gnällstunder de också, skönt :-)
Eftersom det inte var mer än någon kilometer så gick jag hem med vagnen och en sovande Sam. Det regnade inte just då så det gick bra. Typiskt nog skulle jag ändå trä på regnskyddet vilket tog typ en kvart! Haha :-) Resten av promenaden tog en halvtimme i rask takt.
Det var skönt med en långpromenad och eftersom han sov kunde jag till och med lyssna på musik, det har jag saknat!

Dagen därpå hade jag ännu en fika inplanerad med en annan mammagrupp som delvis består av samma tjejer, men tydligen hade jag lyckats sträcka mig/få någon typ av värk i höften så jag kunde knappt ta mig runt lägenheten. Så ingen fika blev det för oss... Lilleman var rätt kinkig dessutom och krånglade med sömnen, men han visade iallafall att han kunde sitta alldeles själv, utan stöd, i flera sekunder nu! :-D

Jag hade iallafall sjukt ont i höften och även huvudet större delen av den dagen, bläää! Så blir det nästan varje gång jag försöker gå en lite längre promenad...
Hur ska jag då bli av med de sista graviditetskilona är det tänkt?
Ska försöka få komma till sjukgymnast, för det här håller inte, varken ryggen eller höften!
Dessutom ska jag få hjälp för mina sömnproblem, jag kan inte somna på nätterna och lilleman vaknar numera gärna vid 7... Förutom att han vaknar varannan timme hela natten. Då kan jag inte sitta och blogga vid midnatt kanske, nej...
Sedan har jag fått en massa cravings igen helt plötsligt! Mörk choklad fullkomligt vräker jag i mig, oftast en kaka om dagen. Och avokados! Jag kan äta 2-4 avokados om dagen, hur normalt är det liksom?
Man blir tydligen lite konstig när man ammar, men detta är inte lite!
Ja, och dessutom tappar jag håret, bara så ni vet!
Så, nu har jag nog klagat av mig, haha! :-D

I fredags var Älsklingen ledig, så vi åkte upp till stan och åt bl a lunch på McDonalds (just det, nyttigt värre!). Det var Sams första besök och man kunde se att han tyckte det var rätt konstigt därinne :-)
Sedan åkte vi till mitt jobb och tackade av min chef som hade sin sista dag. Vet inte vem som blir min chef nu och jag vet inte ens om jag har något jobb sen! Fick ett mail om att det antagligen kommer bli en hel del omorganisationer framöver. Jaja, den som lever får se.
Sam var populär bland kollegorna som vanligt och på ganska bra humör dessutom :-)

Igår var det fint väder så jag och Älsklingen tog med oss Sam på promenad i vagnen och han stod ut i en dryg halvtimme :-) Vi hann till affären och tillbaks iallafall. Min höft tackar inte mig för den promenaden heller, men det var himla skönt att komma ut i värmen :-)
Igår fick vi dessutom bekräftat att Sams andra framtand har kommit fram :-) Så det förklarar varför han har varit lite extra tjurig och haft lite krångel med sömnen i veckan.
Vad han nu ska med två tänder till när han inte vill äta! :-P

Här visar han var tänderna sitter:



Idag har vi varit ute hos Sams mormor och grillat i det härliga vädret.
Sam har varit lite gnällig men inte så farligt :-) Det var ju såklart spännande att få vara i mormors trädgård och träffa alla de roliga människorna så då har man inte tid att kinka :-)

Under veckan som kommer ska vi förhoppningsvis hinna med en ny mammafika, Sam blir 5 månader och ska vaccineras igen (usch!) och så ska vi kanske åka till barndomsstaden en runda :-)

Hur ser er vecka ut? Något kul som händer?
Ha det bäst!
//J

12 kommentarer:

Päm sa...

ah va kul allting låter! och han blir bara sötare och sötare!! börjar mina kurser idag så nu blir det plugg för hela slanten, min första tenta om 5 veckor EIIIII! haha ska försöka uppdatera min blogg! fortsätt skriva iaf! skitkul att läsa! kramisar till er alla!

Lilla Duktig sa...

Hej hej! Du får inte hetsa med de "sista graviditetskilorna". Läste någonstans att det ska ta lika lång tid att gå upp dem som ner. Dvs. nio månader.
Så softa och ät choklad! Du kommer att må som en prinsessa.

Jonna sa...

Päm: Låter jättespännande :-)
Lilla Duktig: Men då så, tack! Då fortsätter jag mitt svullande :-) (Var väl mest bekymrad för att graviditetskilona helt plötsligt blir trivselkilon ;-) )

Anonym sa...

jag vet att jag e dålig på att kommentera gums;) vi får ta en fika nästa vecka tycker jag! kram Jenny

Anonym sa...

Hejsvej!Jag e en flitig läsare jag med i din blogg ;-)
Att tappa hår under den tiden som man ammar e helt normalt. Jag blev nästan kal vid tinningarna sist! :-o Inte skoj..
O choklad e ju skitgott!
Kram Maria Jönsson

Jonna sa...

Jenny: Duktig flicka :-) Vi hörs av och bestämmer en tid :-)

Maria: Tack :-)

Anonym sa...

Jag är också jämt här, men är kass på att kommentera. Oftast beror det på att SKolbebisen kräks ned mig lagom tills jag läst klart :-)

Jobbigt det låter med höften, hoppas att det ordnar upp sig. Och sömnproblemen också, jag lider verkligen med dig för jag blir helt knäpp när jag inte får sova.

Anonym sa...

Man måste komma på något vettigt att skriva här i kommentarerna också ;)
(vilket inte alltid är så lätt)

Jonna sa...

Vad kul att se så många kommentarer! :-)
Måste erkänna att jag själv inte är världens bästa på att kommentera andra bloggar! :-)

Skolfröken och Abe: Ni har giltiga anledningar då, men det är ändå kul att se era kommentarer :-)

Maria sa...

Hejsan.
Nu måste jag ju kommentera lite här också, då jag är ju en flitig läsare och kikar in varje vecka.
Vad stor Sam börjar bli.
Kram

Anonym sa...

jag vill se stål mannenn på swe tv4
till baka

Jonna sa...

Anonym: Que?