söndag, augusti 03, 2008

Fundering 126

Hur kan tiden gå så fort?

Sam blir fyra månader imorgon! Fyra månader har alltså gått sedan jag låg och klockade värkar hela natten :-) Känns både overkligt och roligt!

Jaha, det har inte hänt så mycket i veckan eftersom det envisades med att vara sjukt varmt. Jag och Sam fick vara inne hela dagarna och försöka svalka oss så gott det gick. Någon dag var vi ute en sväng på förmiddagen, men det var alldeles för varmt redan. Så vi fick gå in igen.
De flesta dagarna satt vi med fördragna gardiner och förbannade solskenet (eller ja, jag iallafall) och så fort det svalnade av på kvällen gick vi en lång runda med vagnen. Sam har varit måttligt road, dvs extra gnällig hela veckan.
Och stackars Älsklingen har jobbat och slitit i värmen, så han har också varit extra gnällig ;-)

I fredags kom iallafall min bror på besök och det var riktigt kul att träffa honom :-) Längesedan sist! Han hade skaffat en mohawk och det är ju bara sjukt coolt :-)
Sam ska få en sån när hans hår är tillräckligt långt (När han nu får något hår dvs. Vår lille Skalle-Pär!) :-)
Igår och idag har det äntligen varit lite moln och något svalare, men nu var det klibbigt fuktigt i luften, så vi blev inte mycket gladare av det...

Igår hade jag och Älsklingen en mysig filmkväll med snacks och "Batman Begins" när Sam hade somnat.
Den var rätt bra spänningsmässigt, men fullkomligt ologisk vad gäller intrigen. Jag menar; ett vapen som förångar allt vatten i vattenledningarna, men berör inte människorna intill det alls? Vad farao skulle de med giftet till liksom? Vi består väl till två tredjedelar av vatten om jag inte minns fel?
Det blir väl tre av fem J:n iallafall :-)
JJJ

Idag fick Sam sin första smakportion av riktig mat! Jag gjorde palsternackspuré åt honom och han slickade gladeligen på skeden medan hans pappa dokumenterade med foto och film :-) Men när han fick in purén i munnen var det inte lika kul längre, han klöktes och gjorde allt för att bli av med den, hehe! Men en liiiten smula svalde han iallafall :-)
Detta var en av de snällaste minerna han gjorde efter att purén landat på tungan:



Han ska få en ny tesked puré varje dag och se om han vänjer sig. Då kan man börja prova andra smaker också efter ett tag. Om inte så avvaktar vi några veckor till.

Meningen med matträningen är att de flesta bebisar vid sex månaders ålder behöver ett mål "riktig" mat per dag - förutom bröstmjölk eller ersättning - för att få i sig all näring som behövs för deras utveckling. Därför är det bra om man börjar vänja deras smaklökar och matsmältning vid annan föda ett tag innan det verkligen behövs.

Vad ska jag mer skriva om?
Jo, idag började min favoritserie "Bones" igen! *yay*
Såklart är den förlagd till Sams läggningstid... Jag fick iallafall se lite mellan varven :-)

Vad händer i veckan då? Vet inte alls faktiskt, hoppas kunna träffa mina väninnor och snacka lite skit, känns som det är på tiden nu! Kanske en fika med mammagruppen också? Vi får se!

Ha det bäst därute!
//J

2 kommentarer:

Päm sa...

grattis på Sams 4 månadersdag!!! *puss på näsan*

jag börjar flytta upp redan nu denna veckan, ska jobba mina två sista dagar på ons och tors så sen bär det av! men jag stannar nog här nere ett tag till, finns ju inga studenter där uppe än så jag slappar på stranden lite till ^^ ska ni på hjördis grillfest den 23:e?

Jonna sa...

Päm: Tackar :-) Sam pussar tillbaks! Vad snabbt det gick att få boende för dig! Vad skönt!
Vi får se om vi ska dit, men vi ses säkert ändå :-) Kram