måndag, juli 28, 2008

Fundering 125

Hur jäkla varmt kan det bli?!

Pust och stön! Jag står inte ut när det är 30 grader varmt ute (=samma temperatur i vår lägenhet) och det gör varken älskling eller lilleman heller, särskilt inte killarna...
Min stackars Älskling trivs ju bäst i shorts och t-shirt mitt i vintern och han lider verkligen nu *skickar lite skugga och is*, och stackars Sam är ju fortfarande för liten för att riktigt kunna kontrollera kroppstemperaturen, så han får feber när det är för varmt...
Så då måste man klä av honom och försöka tvätta honom med kyligt vatten och liknande. Han blir ju iallafall inte på särskilt glatt humör kan jag ju meddela.
Inget kul för oss de senaste dagarna, igår var det 29 grader och fråga inte vad det var idag! Tur att Älsklingen köpte den där megastora fläkten under förra värmeböljan, den hjälper iallafall lite :-)
Vi kan ju inte ens gå ut med Sam i vagnen, den blir skållhet direkt, det är ju svårt för luften att cirkulera nere i liggdelen. Och när det väl har blivit tillräckligt svalt på kvällen, ja då sover Sam oftast... Ska försöka hinna ut tidigt imorgon bitti och se om det inte är lite svalare då.
Fy fan för vackert väder, haha!

Iallafall, bilden som fotografen tog har varit i tidningen i veckan. Sam blev söt som alltid, men jag kunde ju ha sett normalare ut. Bland annat håller jag armen i en mycket märklig vinkel, det ser ut som en fejkarm nästan! Och så blev blusen ju helt konstig så jag ser ut att vara höggravid fortfarande... :-) Jaja, gjort är gjort och man är väl aldrig nöjd själv!

Vad har vi annars gjort?

I torsdags var min f.d. kollega och hennes kille på besök. Vi fikade, snackade och så fick jag en försenad födelsedagspresent :-) Ett presentkort på ansiktsbehandling! Har aldrig testat så det ska bli kul!

Innan de kom var jag ute och gick en lång runda med Sam (det var lagom varmt den dagen!) och passade på att slinka inom BVC. Sam väger nu 6945 gram och är 63 cm lång :-) Om en vecka är han fyra månader!!!

Så här söt är han nu:



I fredags hade en av tjejerna i "mammagruppen" (som jag kallar dem nu) fika hemma i sin trädgård. Vi var sex tjejer och lika många bebisar.
Vi satt i skuggan och åt pastasallad och hade det mysigt hela eftermiddagen. (Det var på gränsen till för varmt men det blåste bra, tack och lov!) Sam var lite för pigg för sitt eget bästa, men uppförde sig ganska bra med tanke på att han knappt sov något.
Sedan kom Älsklingen och hämtade oss och vi åkte och storhandlade. Sam somnade som vanligt i sjalen :-)

Här är vår varma cooling på väg till affären :-)



I lördags åkte vi in till stan för att Älsklingen behövde köpa ett par nya skor, han har tittat och inte kunnat bestämma sig i säkert ett halvår, men nu slog han iallafall till :-) Det var sjukt varmt i stan och Sam tyckte det var himla skönt med luftkonditioneringen i affärerna :-)
På kvällen gick vi en lång runda med vagnen men Sam blev nästan för varm trots att han bara låg i en kortärmad body... Jag tyckte det var skönt iallafall :-)

Igår hade vi tvättid och det passade bra eftersom det var alldeles för varmt för att gå ut. På kvällen gick jag och Sam en runda men jag svettades floder... När vi kom hem hade Älsklingen städat lägenheten! Han är ju bäst :-)

Idag har vi inte gjort något alls, det har varit ännu varmare och Sam har haft febertoppar idag, blä! Hoppas det blir lite svalare imorgon som sagt!
Kan det inte vara typ 23 grader och lite vind alltid? Det hade varit perfekt!
En trevlig sak med vädret är att det blir fina solnedgångar. Här är en från vår balkong (tagen med min nya kamera!):



En annan sak som är jobbig med fint väder är att man måste raka benen stup i kvarten, det har jag ju inte tid med nuförtiden! Sam har väl tålamod de fem minutrarna det tar att duscha men sen tröttnar ju han på att sitta i sittern utan sällskap!

Jag har iallafall kommit på att man kan gå ca 2-3 dagar med stubbiga ben utan att det syns alltför mycket. Det beror lite på hur närgånget man ska visa upp dem.
Om man bara går ut en runda med vagnen varje dag så hinner ingen se när man knatar förbi ju! (Och ärligt talat så bryr jag mig inte om vad främmande människor tycker om mina ben!)
Men ska man umgås med folk på nära håll, typ sitta ute och fika eller så, ja då är det max 1 dag som gäller (iallafall för håriga mig!) :-)

Öh ja, det där var kanske mer information än ni ville ha, men nu har jag skrivit det och då kan man inte ta tillbaks det, höhö :-P

Jaja, hoppas ni andra har det bättre i värmen och njuter på stranden och annat sånt som jag får vänta med tills nästa sommar!
//J

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med; den här värmen är jättejobbig! Man måste ha kjol och jag har heller inte tid/ork att raka benen.. visserligen skulle jag hinna om jag bara tog mig den tiden, men... det är alltid ett "men" :P
Hoppas att det blir lite regn snart :P Kram!

Jonna sa...

Linda: Ja, men du är ju åtminstone blond, det är ju inte jag :-)
Men förhoppningsvis kommer det lite regn i helgen, är ju så skönt när det har varit så varmt och torrt :-)

Lilla Duktig sa...

Stubbiga ben rules. Så gör även att strunta i mascaran - något som jag kategoriskt gjort hela semestern. Nu har jag vita ögonfransar. Det är säkert jättecoolt, i Dubai eller nåt.

Jonna sa...

Lilla Duktig: Ja eller hur?
Men vita ögonfransar känns väldigt framtidsvision/vågat mode :-) Brukar inte vit kajal ha comeback nu på sommaren förresten? Då matchar du ju!

Anonym sa...

Oj, visste inte att de kan få feber!

Och lösningen på hårproblemet är epilator. Gör svinont (eller nja, så kan man ju inte säga efter en förlossning hehe) men håren håller sig borta typ 6 veckor. Desutom kan man epilera och samtidigt underhålla bebis!

Jonna sa...

Skolfröken: Jo, man får vara lite försiktig, en kall fuktig handduk tar ner febern snabbt dock :-)
Epilator och vax har jag testat men har inte disciplin nog att fortsätta, det gör sjukt ont på mina hemska hår! Så då får man raka stup i kvarten och stå ut med de fula utslag man får... :-) Tur man har fast förhållande!

Anonym sa...

Hahahaha, exakt! Tänk när man rakade och rakade mest varje dag. Den tiden är förbi ;-)

Det gör mindre ont om man håller på i några månader, men det vet du säkert.

Jonna sa...

Jo, de säger det, men jag gick på salong i över ett halvår och det gjorde likförbannat jävligt ont :)