söndag, juli 13, 2008

Fundering 120

Vad ska man göra när han är ledsen?

Lille Sam har varit ledsen igår och idag, han har skrikit och gråtit och sparkat och sprattlat... Tror han har ont i magen men jag vet inte säkert... Hemskt är det iallafall! :-(

I måndags var det ju min födelsedag och som förväntat spenderade jag den med att vara genomförkyld... Borde vara förbjudet men så är det ibland! Fick iallafall ta emot trevliga telefonsamtal och sms och msn-meddelanden :-) Sam gav mig sin gåva genom att vara på toppenhumör hela dagen :-D

I tisdags var jag på bättringsvägen och orkade gå en runda med Sam i vagnen.
I onsdags var jag äntligen frisk men det hände inte mycket ändå :-)

I torsdags fyllde min pappa 50 och även en av mina allra bästa vänner fyllde år. Pappa fick ett telefonsamtal av mig och vännen blev hitbjuden på middag med sin man :-)
Det var trevligt att träffa dem och maten blev ganska god om jag får säga så själv :-)
Hon fick en blomma, choklad samt en CD med alla foton jag tagit av henne och hennes familj de senaste åren i present av oss. Av henne fick jag en Tommy Hilfiger-handväska som hon köpt åt mig i USA!!! Min nya favorit, man kan aldrig få för många handväskor och detta var min första "designer-väska" :-)

I fredags var jag och Älsklingen och shoppade lite i ett större köpcentra tillsammans med glade Sam :-)
Jag köpte bland annat ett örtte som ska hjälpa mot babykolik och gaser i magen, tanken är att Sam ska slippa ligga och vrida och vända på sig på nätterna som han gör nu. Har bara druckit teet i två dagar så jag har inte märkt någon effekt ännu, bara att han är sämre...

Igår åkte jag och Älsklingen hem till barndomsstaden med Sam och hans morbror. Bilresan (som tar nästan två timmar) gick bara fint och Sam sov så gott :-)
Vi hälsade på och gratulerade hans morfar på födelsedagen. Han och hans sambo fick ett presentkort på behandlingar på ett spa i staden, blev mycket uppskattat :-)
Sam var på bra humör till en början, men eftersom alla på kalaset ville hålla honom och gulla med honom (han charmade alla som vanligt) blev han kinkigare och kinkigare.
Till sist fick han ett utbrott och grät och grät hur länge som helst, det var hjärtskärande att se hur ledsen han var!
Det som till sist hjälpte var att jag stoppade ner Sam i sjalen - som jag tack och lov hade med mig - och gick ut på en promenad. Då lugnade han äntligen ner sig och sedan gick det bättre när vi kom tillbaks till kalaset.
Han kunde till och med bli buren av morfar och morfars sambo utan problem :-)
Men det var jobbigt att se honom så, han har aldrig reagerat så förut. Det var väl överbelastning av nya intryck antar jag? Nu vet vi signalerna inför nästa gång iallafall.

Efter kalaset åkte vi bort till Sams farfar som bor ett par mil bort och där trivdes Sam jättebra resten av kvällen.
Hemresan gick också bra, förutom att jag fick migrän... *suck*

Men på kvällen när Sam skulle sova började han skrika och gråta helt otröstligt igen och denna gång verkade han ha ont i magen eftersom han sprattlade och vred sig... Tog lång tid innan vi fick lugnat ner honom, men sedan sov han som vanligt hela natten (dvs vaknade för mat osv.) och imorse var han på jättebra humör.
Men nu under kvällen har han fått två skrikattacker till och verkar ha ont i magen igen. Känns jättejobbigt att inte kunna fråga honom vad som är fel och jag vet inte riktigt själv var problemet ligger. Jag har haft i stort sett samma matvanor som vanligt, det enda annorlunda var smörgåstårtan igår.
Vi har slutat med Sempers magdroppar den här veckan eftersom flaskan tog slut, plus att jag började med örtteet, kan det vara de sakerna som spökar?
Riktig ångest får man iallafall, man känner sig som världens sämsta förälder...
Om det är som det brukar i vår familj så har han väl FÅTT kolik nu, när han blivit tre månader istället för att ha det fram till tre månader som är det vanligaste!
Hoppas verkligen det ger med sig i veckan som kommer, ska prova lite olika saker och se!!!

Hoppas att ni har det skönt därute, semesterfirare och alla andra!
//J

4 kommentarer:

Maria sa...

Hejsan.
Tänkte bara säga att du är inte en dålig mamma, alla mammor råkar ut för detta. Ett litet tips är att testa att gå tillbaka till dropparna och se om han blir bättre. Fast alla bebisar har också växtperioder då dom kan bli så här gnälliga då dom är trötta och borde koppla av.
Håller tummarna att det snart går över och han får det lugnt igen.
Kram på er.
/Mia

Aradia sa...

Du är så långt ifrån en dålig förälder man kan komma! Tyvärr kommer ju inte föräldraskap med telepati så det enda man kan göra är att testa olika saker som du gör och fråga andra som varit med om det. Jag kan ju inget om sånt här men det kan inte vara dags för tänder? Kanske för tidigt än? aja... Jag får väl ta itu med utmaningen nu :P
Hälsa och ta hand om er!

Jonna sa...

Maria och Aradia: Tack :-)

blabla sa...

klar... kjam