söndag, juli 06, 2008

Fundering 119

Får man verkligen lov att bli störtförkyld lagom tills man fyller år?!

Orättvist och jobbigt är det! Tack och lov verkar Sam inte ha blivit smittad ännu.

Vår vecka:

I måndags var vi och handlade och Älsklingen kom hem med en bättre begagnad tv som klarar av widescreen-formatet åtminstone! Han hade fått den gratis av en kollega som hade skaffat en ny platt-tv :-)
I tisdags gjorde det fina vädret att Sam och jag gick en långpromenad som sedan ledde till grymma skavsår på hälarna för mig, ajaj. Och på kvällen kom Älsklingen hem med en jättevacker blombukett till mig! Han är så himla fin!
I onsdags minns jag inte riktigt vad som hände, så spännande var den dagen :-P

I torsdags var det iallafall dags för dagen V: Vaccinationsdags!
Vi knatade iväg till BVC där vi först vägde Sam (Han vägde 6420 gram!) och sedan fick vi komma in till sköterskan som gav sprutan. Hon fick trösta mig lite först eftersom hon märkte att jag var nervös och sedan fick Sam ett stick i benet som gjorde att han skrek en liten stund men sedan var allt över :-)
Resten av dagen fram till kvällen var han på toppenhumör trots värmen.
Men sedan! Ungefär en halvtimme innan läggdags började han skrika och gråta otröstligt och då hade han naturligtvis fått feber som de utlovade på BVC. Men efter en dos Alvedon och en massa gos så somnade han gott och sov bra resten av natten :-)
Skönt att det inte blev värre, hoppas det blir ännu lindrigare vid nästa vaccination som är om två månader!

I fredags, på Sams tremånadersdag, hade vi fullt upp med att städa och storhandla och Sam hjälpte såklart till genom att vara söt :-)
Så här söt var han:


I går var det så dags för vårt årliga släktkalas för att fira min födelsedag; 28 år blir jag visst den här gången. 9 gäster, 3 hundar och så vi och katten blev en livad tillställning :-) Jag bjöd på pastasalladsbuffé, dvs man fick själv välja bland ca 20 tillbehör vad man ville ha till pastan. Till efterrätt blev det Schwarzwaldtårta och kakor samt kaffe :-) Sam var omgiven av en himla massa släktingar hela eftermiddagen och kvällen och var på sitt allra soligaste humör!
Jag fick precis det jag hade önskat mig, dvs pengar till en ny digitalkamera, plus en jättesöt blus som extragåva! Dessutom fick Sam pengar, badbyxor och en vacker tavla gjord av tenn (det skulle varit dopgåvor men eftersom han inte ska döpas så passade de på nu.). Riktigt lyckat och trevligt blev det trots att vi hade närmare 30 grader i lägenheten!

På kvällen efter att alla gäster hade gått var det dock som om någon öppnade en kran i min näsa, den började läcka kopiösa mängder snor och gör så fortfarande...
Så dagen idag har gått åt till att vila så mycket jag kunnat i det svalare vädret. Vi har även städat undan efter gästerna samt gått en runda med Sam i vagnen.
Han verkar som sagt ha klarat sig från förkylningen men har varit rejält trött idag, det var ju många intryck från gårdagen att smälta.

Så min födelsedag imorgon lär väl gå åt till att fortsätta snora, hosta och må dåligt och resten av veckan har jag lämnat öppen för förslag/tid att bli frisk.
Till nästa helg ska vi åka till barndomsstaden och fira min pappas födelsedag iallafall, ska bli trevligt, har ju inte träffat honom på länge.

Hoppas ni har det bra därute och ha nu en skön vecka!

//J

3 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Man tycker ju att man borde vara immun mot allt ont när man fyller år (3 man i samma mening). På TV kan man bli immun mot att bli utröstad. Då borde man kunna vara immun mot förkylningar på sin födelsedag.

Anonym sa...

Men jösses, redan tre månader! Sam är ju en stor kille nu redan :) Grattis i efterskott till dig också! Kram

Jonna sa...

Lilla Duktig: Det var duktigt :-)
Ja, det tycker jag med!

Linda: Ja, det är inte klokt :-) Tack ska du ha!