söndag, juli 20, 2008

Fundering 122

Åh vad spännande, hur ska jag kunna sova? :-)

Under veckan som gått har Sam varit fortsatt gnällig men blivit mycket bättre, tror Sempers magdroppar gjorde susen :-)
Testade utesluta vissa saker halva veckan och sedan ta in dem i min kost igen nu i slutet och har ändå bara märkt förbättring, så himla skönt!

Men Sam är ändå mycket skrikigare än förut, tror han har lärt sig använda rösten mer nu helt enkelt. Han har till exempel blivit överrumplad av plötsliga höga ljud två gånger den här veckan och reagerat med att gallskrika i ca tio sekunder för att markera att han inte gillade det.
Han är även mer högljudd när han "pratar" med sig själv, kan riktigt gasta emellanåt :-)
Älsklingen har ju som vanligt jobbat hela veckan och blir alltid välkomnad med lillemans "berättelser" (så himla gulligt) när han kommer hem och även han har reagerat över volymen på Sams röst.

Det händer en massa nu när Sam är tre månader: Han har också lärt sig sitta bra när han har stöd, han klarar matstolen utan problem till exempel. Och i soffan behöver han inte sitta i hörnet längre.
Han har även lärt sig vända sig från rygg till sidan och kommer nästan upp i krypställning på mage (drar upp knäna under sig).
Och självklart stoppar han gärna händerna i munnen (med eventuellt medföljande filt/tvättlapp/leksak). Och så skrattar han högt och härligt med kisande ögon och vidöppen mun :-D

Iallafall:
I måndags var Sams mormor och hälsade på och fikade, jag hade bakat blåbärspaj, mums!

Tisdagen och onsdagen var ganska händelselösa, förutom att Sam var gnällig och jag bakade ännu en blåbärspaj samt blåbärsmuffins :-) (Vi fick en massa blåbär när vi var hos Sams morfar förra helgen, märks det?)

Jag har tyvärr haft sjukt ont i ryggen/höften och benet den här veckan också så det har inte blivit några långpromenader precis. Men jag försöker åtminstone ta ut Sam ur lägenheten en gång om dagen, om så bara ut till soprummet :-)

I torsdags var jag och Älsklingen med Sam på banken och öppnade sparkonto åt honom, så nu får vi se till att lasta in en massa pengar så att han ska slippa vara lika fattig som vi ;-)
Så här såg han ut på "bankkontoöppningsdagen":



På kvällen kom mina väninnor A och M på besök och fikade lite, kul att träffa lite folk :-)

I fredags hände inte mycket, jag lyckades gå en lite längre runda med Sam och brände mig på näsan av solen. De utlovade dåligt väder men det blev jättebra?!
Sam hatar verkligen vagnen, max en halvtimme står han ut och då kommer man inte så långt. Jaja, blir väl bättre när han får sitta upp kan jag tro.
Han gillar iallafall bärsjalen, så den går varm :-)

I går gjorde vi inte mycket, åkte och handlade en runda bara.

Idag har vi varit ute hos Sams mormor och ätit lunch och umgåtts med henne och Sams morbror. Vi tittade på en Robert Gustafsson-dvd och skrattade nästan på oss såklart :-D Sam var på lysande humör hela tiden, skönt :-)
På hemvägen hämtade vi ut ett paket innehållande mina nya jeans - och de passade! Yay, nu har jag två par jeans som jag kan knäppa, hahaha!

Imorgon ska jag och lilleman upp tidigt för vi ska åka till min och Älsklingens barndomsstad och bli fotograferade för tidningen där.
Det är gratis och vi har ju mycket släkt och vänner i trakten som förmodligen läser den tidningen så vi tyckte det var lika bra med en annons där också. Och när det då blir en fotoannons så är det ju bara en bonus :-)
Det som är spännande med det (förutom själva fotograferingen) - och som jag stirrar upp mig över - är att vi ska åka tåg dit!
Älsklingen kan ju inte följa med (synd!) eftersom han jobbar, så jag ska introducera tågresandet för vår lilleman :-)
Ska bli intressant att se hur han reagerar på först en 20-minuters bussresa till tågstationen och sedan en 1h och 20min resa med tåg!
Väl framme ska vi iallafall träffa Sams ena faster och eventuellt någon mer :-)

Vet inte hur jag ska kunna sova för jag har fått riktig resfeber nu, hihi!

Apropå det kan jag fortfarande inte somna om nätterna... Vet inte om jag har skrivit det förut, men jag har haft sömnproblem sedan lilleman föddes och de beror inte på att han är vaken om nätterna. O nej, han somnar snällt vid kl 21 och sover till ca 10.

Men jag... Tidigast kl 3 brukar jag somna, efter andra amningen; imorse dröjde det till tredje amningen efter kl 5... Känns ju sådär att gå upp vid 10 då med tanke på att han vaknar minst två gånger till och äter.

Fattar inte hur jag ska fixa till det?! Hoppas det går över sen när det blir mörkare igen, eller lilleman börjar sova kortare nätter kanske? Eller när jag slutar amma kanske?
Jaja, jag klarar mig rätt bra ändå men hade ju velat vara en liiite piggare mamma kanske.
Älsklingen tycker jag ska gå till doktorn, får väl se om jag lyder honom ;-)

Nog om det, vill passa på att önska alla en härlig vecka! Sommarvärmen ska visst återkomma nu så ut och njut!
Ha det bäst!
//J

Inga kommentarer: