måndag, juli 21, 2008

Fundering 123

Undrar hur ont i kroppen jag kommer ha imorgon? :-)

Vilken dag!
Sam och jag vaknade strax efter nio imorse eftersom Älsklingen väckte oss då :-) Inte så pigg eftersom jag somnade vid tre, men gick upp och gjorde oss i ordning.
Vid halv elva gick vi hemifrån för att ta bussen till Centralen.
Framme på Centralen var det ganska bråttom att trycka ut biljett och hitta rätt perrong men det gick fint. Sam började bli sömnig och somnade nästan men då kom tåget.
Och tåg är ju intressant. Så då vill man inte sova. Man ska titta på alla andra människor med barnvagnar eller ut genom fönstret och när det inte är roligt längre så måste mamma gå fram och tillbaks genom tågvagnen med en skrikande Sam för att han ska bli lugn igen.

Precis innan vi är framme slocknar han :-)

När vi kom fram mötte vi Sams faster och gick en runda i en närbelägen park för att lilleman skulle få sova klart och sedan tog vi oss till tidningsredaktionen för att bli fotograferade.
Då vaknade Sam och jag bytte blöja på honom varvid han fick ett riktigt vredesutbrott och bara vrålade. Då försökte jag amma lite diskret i väntrummet bland de andra föräldrarna som skulle fotografera sina små. Men filt över tutten fick jag absolut inte ha och vad jag än gjorde så skrek han. Så ut med hela tutten ur finblusen som absolut inte är gjord för amning och en skrikande Sam som jagar upp de andra bebisarna.
Jag svettas floder och lillen gråter lika stora floder. Mitt i alltihop ropar de upp oss!

Snabbt ihop med alla saker, försöka knäppa blusen medan alla föräldrar stirrar och snabba steg in till den stressade fotografen. Sam slutar gråta och blir istället kolugn!
"Håll honom mer åt det hållet." "Nej, alltså UT mot kameran" Klick, klick, klick, "tack ska ni ha!"

Väl ute igen så kräks Sam upp maten han nyss slet i sig och jag upptäcker att blusen är knäppt på snedden. Hann inte titta i spegeln och vet bara att håret stod på ända när jag väl kom hem igen. Ska bli MYCKET intressant att se hur den bilden blir!
Tur ändå att Sams faster hjälpte till, annars hade jag väl fått ta bilden med tutten utanför också :-)

Efter fotograferingen skulle vi gå och äta lunch. Då har Sam tröttnat på vagnen så jag får bära honom dit i famnen.
Väl på plats är han enormt gnällig igen och det slutar med att jag får amma offentligt igen. Den här gången bakom en filt dock, och han somnar på kuppen.
Jag fick väl i mig halva lunchen och lite dricka innan han vaknar igen och skriker och gnäller tills vi har ätit upp och går tillbaks till tågstationen.
Denna gång bär jag honom i sjalen men inte ens den duger. Stackars Sams faster fick verkligen inte se sin brorson på bra humör idag.

Väl på tåget är Sam någorlunda lugn och börjar till och med asgarva åt mannen bredvid oss som tappar sin Loka-flaska på golvet. Gulligt men lite pinsamt också :-) Så jag säger till mannen som också skrattar att "ja det är ju mycket roligare när han skrattar än när han skriker" varpå Sam naturligtvis sätter igång att skrika igen!
Efter tjugo minuters gnäll och skrik och bärande slockar han tvärt och sover tills vi nästan är framme, tack och lov!

När han vaknar får jag amma honom igen, men nu är det bara två småflickor och en blind man i vagnen förutom oss, och Sam accepterar dessutom filten.
Efter matningen fick jag dessutom äran att byta bajsblöja ute i offentligheten, många premiärer idag minsann.

När vi kom fram till tågstationen där Älsklingen ska hämta oss (Tack Älsklingen! Hade nog inte pallat bussen också!) var Sam således utsövd, nymatad och med ny blöja medan jag såg ut som en zombie. Dessutom klämde jag fingret i suffletten på vagnen så det började blöda precis när Älsklingen kom körande och då upptäckte jag att jag hade bajs i hela handflatan.
Ibland är det väldigt glamoröst att vara förälder ;-)

Ikväll när vi kom hem hade iallafall min födelsedagspresent kommit, min nya kamera!!! En sådan här blev det :-)
Ska bli himla kul att få bekanta sig med en ny kamera och ta ännu fler bilder än jag redan gör :-) Minneskortet klarar ca 600 bilder istället för de ca 60 jag kan ta idag *yay*

Usch nej, orkar inte skriva mer, men i natt kommer jag nog sova för jag är helt slut!
Nattinatti!
//J

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oavsett humör så var det väldigt kul att se er båda. Man kan inte vara på bra humör jämt bara för att :). Synd jag inte kunde underlätta mer för dig.

/ Anna.

Maria sa...

Hehe väntar med spänning på bilden i tidningen, fast jag kollar ju på nätet :-) Händelserik dag, men så är det ju att vara småbarnsförälder. Tycker ändå att det verkar gott bra för dig och Sam idag.
Kram

Jonna sa...

Anna: Du hjälpte ju till jättemycket! Hade aldrig orkar igenom dagen utan dig förstår du väl!

Maria: Hehe, ja det ska verkligen bli spännande :-) Tack ska du ha!