måndag, september 08, 2008

Fundering 131

Varför framkallar man inte sina bilder längre?

Jag har haft digitalkamera i tre år nu och inte förrän nyligen har jag börjat framkalla några av de ca 5000 bilder jag tagit genom åren. (Med nya kameran har jag redan kommit upp i över 1000 bilder och filmer!)
Det är ju sjukt roligt att ha album att bläddra i, även om man ju kan ha mappar på datorn på samma vis. Jag väntar hem ett gäng bilder från min graviditet och Sams första månad nu i veckan till exempel, längtar efter att få sätta dem i ett album.

Jaha, och så har ännu en vecka kommit och gått, och jag ska rapportera det väsentliga som vanligt:

I måndags hände inte mycket mer än att jag hade värk (som tack och lov är bättre nu!).
I tisdags åkte jag och Sam på mammafika utanför stan. Vi kom inte med bussen här hemma då den redan hade fullt av barnvagnar, så jag fick gå hela vägen till det ställe vi skulle byta till länsbussen på.
Det är drygt två kilometer, det gjorde ont men gick ändå hyfsat bra! Som tur var fick vi plats på den bussen direkt! Sam somnade här hemmavid och sov hela vägen!!!
Väl på plats åt vi pastasallad och umgicks med 10 andra mammor och 11 andra barn, det var supertrevligt och vi satt ute hela eftermiddagen :-D
Sam sov till och med middag i vagnen och var på ganska bra humör hela dagen :-)

Älsklingen kom och hämtade oss när han slutade och på hemvägen svängde vi inom Babyland för att titta på en ny vagn. Något har hänt med vår bättre begagnade vagn som gör att den är helt sned i chassit.
Dessutom hatar Sam att inte kunna se ut, så vi ska köpa en sittvagn istället, det lär han älska (Hoppas vi!)!
Vi hittade en variant som var rätt snygg och som kostade under 3000 kr, men vi ska titta i fler affärer innan vi bestämmer oss. Finns ju hur många modeller och finesser och prisklasser som helst!!!

I onsdags blev det en vilodag, Sam var rätt kinkig och besvärad av tänderna, stackarn!

I torsdags fyllde Sam 5 månader! Egentligen skulle han ha fått sin andra vaccination, men det slapp han eftersom BVC hade stängt. Så vi ska dit imorgon tisdag istället.
Vi hade en riktigt mysig dag tillsammans eftersom han var på betydligt bättre humör :-)

I fredags gick vi upp tidigt. Först åkte vi på läkarbesök för mig och efter det åkte vi (efter en amning och ett blöjbyte i bilen) vidare mot barndomsstaden. Vi skulle hälsa på svägerskan A och hennes sambo R som köpt hus och flyttat ut på landet :-)

På vägen fastnade vi i bilkö vid ett vägarbete men Sam brydde sig inte! I vanliga fall blir han irriterad när bilen står still, om så bara vid ett rödljus, men inte denna gång! Han bara tittade ut och hade trevligt innan han slutligen somnade och sov tills vi var framme :-)

Väl framme i staden slängde vi i oss lite lunch på McDonalds (där Sams blöja började läcka och jag fick byta blöja i baksätet - premiär!) innan vi åkte på snabbfika hos Sams morfar och sambo.
Som vanligt fick Sam ett utbrott där och det beror tyvärr på att min pappas sambo ska springa runt med Sam och gulla och tvångspussa tills han blir sur... Skitirriterande, och hon lyssnar ju inte när man försöker säga åt henne. Och inte blir det bättre av att hon har en röstvolym som heter duga heller... Nästa gång får jag ta i på skarpen känner jag!
Jaja, Sam klarade det riktigt bra och det handlade bara om en dryg halvtimme. De var ju himla glada att se honom iallafall.

Efter det besöket åkte vi vidare på färden mot målet och passade på att köra inom vår nära väns arbetsplats för att gratulera honom, då han fyllde 30 år några dagar innan. Han fick en stor kram och en flaska tolvårig whiskey :-D Det var himla kul att se honom, även om vi bara hann prata en kvart för han skulle ha möte.

Till sist körde vi sista etappen till A&Rs nya hus! Sam skötte sig exemplariskt i bilen och somnade till och med om under sista biten :-)

Huset var helt underbart! Jag är sååå avundsjuk! Det är precis ett sånt hus jag tänkt mig om jag någonsin ska ha hus:
Ett rött trähus med vita knutar med lagom stor trädgård mitt ute på landet, men ändå mindre än en halvtimmes väg från närmsta större stad! Och bara två kilometer från närmsta bank och postservice osv.

Det var sååå vackert utanpå och mysigt inuti att jag bara ville flytta in tillsammans med dem, hehe!

Vi hade jättetrevligt där under vårt fyra timmar långa besök. Vi fick förutom A&R även träffa svägerskan A som kommit ner från Växjö dit hon flyttat samt Sams farfar. Precis innan vi skulle gå kom dessutom R:s familj på besök.
Lilleman tog alla människor med ro (Förutom att han verkar vara lite rädd för R av någon underlig anledning?!) och hade riktigt roligt :-)
Sam sov en stund under tiden vi var där men vid åtta var det dags att köra hem så han fick sova. Mycket riktigt somnade han gott i bilstolen och sov även gott när vi kom hem (efter mat och blöjbyte).

I lördags var vi trötta allihop men åkte och storhandlade då förråden gapade tomma :-)
Sam satt i sjalen och var hur lugn som helst trots att det tog tid och trots att vi såklart fick kontroll på självscanningen. Varför händer alltid detta när man har typ 6 pappkassar fullpackade med mat?
Som vanligt hade vi alla rätt och kunde åka hem utan incidenter :-)

Igår hade vi en vilodag. Sam var på strålande humör hela dagen och fick nu prova smakportion igen. Denna gång fick han köpt morotspure på burk istället för min hemlagade och naturligtvis var den mycket godare :-) Han åt säkert en hel tesked :-)

Idag har han också fått smakportion, denna gång potatis- och majspure plus katrinplommonpure som efterrätt, så sammanlagt flera teskedar mat :-)
Han har dock varit lite kinkigare idag, om det beror på magen, tänderna eller något annat vet jag inte, men han har varit väldigt trött och klängig, stackars liten... Hans pappa är dessutom genomförkyld så jag hoppas Sam slipper det!
Men under sina glada stunder har han lekt en massa och visade idag att han fattat att han kan ta sig runt med gåstolen! Dock bara framlänges ett fåtal gånger, baklänges gjorde han desto fler meters rundor :-) *yay*

Nu under resten av veckan har vi inte mycket inplanerat och det känns bra det också :-)

Tack för alla kommentarer på föregående inlägg! Jag vill bara nämna att alla bloggar i min lista till höger, samt några till, besöks i stort sett dagligen! Men jag är ibland själv väldigt dålig på att kommentera :-)

Ha det bäst och sov gott, nu är det dags att sova!
//J

9 kommentarer:

Päm sa...

va kul att han har börjat äta så smått! jag älskar babymaten i de små burkarna, fast det blir nog när han blir lite ädlre ^^ purérna är kanske ingen höjdare haha

Var jättekul att jag hann träffa er! Sam var så übersöt! hoppas ni har en bra dag, nu ska jag pallra mig till skolan och förhoppningsvis lära mig ngt haha!

kram kram

Fru Choklad sa...

Jag håller HELT med om det här med att ha foton i ett album. Vad duktig du är som tagit tag i det! Jag låter mig inspireras och SKA nu göra nått åt alla digitalabilder hemma.
Visst är det kul när dom börjar äta! Just nu är det bara välling som gäller för Lilla damen eftersom hon fått svinkoppor lokalt i munnen !!!! Det kom nu i helgen och vi trodde först att det var förkylningsblåsor hon fått i munnen, men när hon fick några på läppen började vi undra!? Nu har hon fått medicin så det ska väl lugna ner sig. Febern är dock envis och håller i sig även om den inte är lika hög som i helgen. Vore ju kul om hon fick vara på dagis nu när det visat sig att hon trivs så bra där! Hoppas att Sams tänder snart lugnar ner sig så att han kan äta ordentligt :) Tänk att han redan är fem månader! Så fort tiden går när man fått barn eller hur! ;)

Anonym sa...

Jag måste också börja framkalla. Var gör du det? Måste man lämna in en skiva med bilder eller kan man göra det via nätet?

Jonna sa...

Choklad och Skolis:
Jag har anlitat Fuji.se som har bra priser och snabb service rakt hem i brevlådan. Man kan skicka in CD om man vill, men jag har använt deras superenkla "dra-och-släpp"-funktion när man laddar upp bilder. Man kan få färdiga album tryckta och mycket mer, jättekul!
Choklad: Stackars Lilla Damen! Ja, tiden går verkligen fort! :-)

Jonna sa...

www.fujidirekt.se menar jag :-)

Anonym sa...

Har du bara tagit 5000 kort på 3år??? Jag tar MINST 1000 kort i månaden!
Gäller att spara dom på CD skiva ifall datorn skulle haverera ;-)

Varför börjar du inte scrappa? Nu när du har Sam så blir det roligare :-)

Kram!

Jonna sa...

Maria: Ja, men jag har inte haft barn förrän nu :-) Har man inga barn så blir det inte lika många fototillfällen :-)
Har en extern hårddisk till mina foton och musik, mycket viktigt!
Scrappa är inte min grej, har inte tålamod med sånt pill :-D Får bli vanliga album istället.

Anonym sa...

Jag är också superdålig på att kommentera, men jag är här och läser ofta i alla fall =)

Lilla Duktig sa...

Jag älskar att framkalla bilder och pyssla med album. Jag provade på att "scrappa", men det kändes så... själlöst. Jag vill göra som jag vill. Med bilder och utklippta artiklar, kvitton och lite text. Det blir roligast då!
Just nu ligger jag lite efter (läs: typ ett år), men jag räknar med att komma ikapp efter flytten.