tisdag, september 16, 2008

Fundering 133

Varför sitter jag nu här igen?

Jaja, jag vet att jag borde sova, men nu gör jag inte det, så det så!

Veckan som gick i bokstäver:

Tisdag:
Det blev inget BVC för vi (jag och Sam) sov middag just när de hade mottagningstid :-)
Sam åt gröt med stor aptit, sötnosen börjar gilla att äta!
Älsklingen var dödsförkyld och låg pall hela dagen.

Onsdag:
Eh, minns faktiskt inte vad vi gjorde :-) Älsklingen fortfarande sjuk.
Storhandlade mat var vi tvungna att göra, och så vet jag att Sam vägrade sova på dagen! Han sov mindre än en timme på de tolv timmarna han var uppe... Hans humör blir inte precis det bästa de dagarna.

Torsdag:
Sam fick så äntligen sin andra vaccination. Sprutan gjorde ont i tre sekunder och sedan var allt bra igen :-) Han vägde 7880 gram, store killen!
När vi kom hem igen så sov han i tre timmar, kanske en bra metod att få honom att sova middag? :-)

När han vaknade åkte vi allihop in till stan och gick först in på Babyproffsen. Där köpte vi en sittvagn för 1900 kr :-) Fortfarande väldigt oengagerade säljare, precis som när vi ville titta på bilstol i vintras. De brydde sig inte ens om att försöka sälja in tillbehör när vi "bara" köpte en så "billig" vagn. Skittråkigt ställe, men de har stort utbud.

Sedan satte vi Sam i nya vagnen (i halvsittande läge, liggläget kan man bara skippa :-)) och gick in i 3-butiken där jag skaffade nytt abonnemang och fick på köpet en jättesöt, rosa, Sony Ericsson K770i *yay*
Så nu är jag modern och har 3G-telefon :-)
(Älsklingen ska skaffa sin i november när hans nuvarande avtal löper ut. Vi kommer då få mycket billigare telefonräkningar!)

På väg tillbaka till bilen slank vi inom H&M och köpte lite kläder åt lilleman, hade ett presentkort med pengar kvar sedan han föddes :-)
Till sist stannade vi och köpte sushi som vi åt när vi kommit hem :-)
En mycket trevlig dag!

Fredag:
En dag med många aktiviteter!

På förmiddagen åkte jag och Sam till stan och träffade andra mammor och barn på ett köpcenter för en fika. Mammagruppen nr 2 :-)
Vi var 7 mammor med bebisar och hade himla trevligt. Jag fick äntligen min första latte-mamma-fika sedan Sam föddes :-)
(Okej, jag och älsklingen fikade en gång när Sam var nyfödd, men då var ju inga andra mammor med.)

Efter fikan gick shoppade jag lite kläder åt Sam igen och lite annat smått och gott som vi behövde, plus en present till min väninna som fyllt år. Sam somnade sött i vagnen :-D
Sedan kom Älsklingen och hämtade oss och vi åkte hem och fikade lite till :-) Sam fick mer banangröt som han slukade :-D Sedan sov han gott en stund!

På kvällen åkte vi hem till väninnan A som hade födelsedagsmiddag för sina närmaste vänner (lyckligt nog inkluderade det oss) och hade riktigt trevligt :-D
Sam var lite trött men höll humöret uppe och charmade alla som vanligt!
Det var himla kul att träffa alla, var flera månader sedan :-)
Vi fick även träffa en jämngammal bebis med tillhörande föräldrar och det blev en hel del babysnack mellan oss. De andra pratade om hur festen förra helgen gått och när de berättade hur dåligt de mått dagen efter kände man att vissa saker saknar man inte just nu :-)
Vid niotiden åkte vi hem eftersom vi var helt slut; Sam eftersom det var två timmar efter läggdags, Älsklingen eftersom han fortfarande led av förkylningen och jag eftersom jag varit uppe sedan sju efter en allför kort natt :-S
Vi sov gott allihop den natten iallafall :-)

Lördag:
Jag fick som vanligt sova ut :-) Eftersom Älsklingen varit sjuk behövde han plugga så jag och Sam höll oss ur vägen genom att gå en riktig långpromenad med nya vagnen. Vi var ute i över en timme och Sam somnade på slutet. Tyvärr hade jag glömt hans napp så det blev en del gnäll innan han somnade ändå.
När vi kom hem bakade jag brownies, mums! Och Sam fick sin gröt samt katrinplommonpuré :-)

Söndag: Ingen rolig dag, jag var trött och Sam var mycket gnällig och jag fick bära honom praktiskt taget konstant de sista fyra timmarna han var vaken... Vet inte vad det beror på, men det är jobbigt att se honom så missnöjd med allt :-( Vissa dagar är han bara sån.

Måndag: Idag har Sam varit på mycket bättre humör och han har pratat mycket mer än vanligt :-)
I eftermiddags tog vi en promenad ner till affären och han trivs fortfarande i vagnen, ett bra köp än så länge alltså!
Sedan fick Sam gröt igen och han var helt vild och ville bara ha mer och mer :-D
Men tyvärr har han vaknat jättemycket nu ikväll, minst en gång i timmen och verkar ha ont i magen :-( Imorgon ska jag testa att ge någon puré istället för gröten. Vi får väl se hur det går.
Själv har jag fått ont i halsen och håller tummarna allt jag kan för att det inte blir värre än såhär!

En liten bild på Sam och hans vagn:

Visst är han söt i sin nalleoverall?

Nu ska jag försöka sova en stund, ha en bra vecka allihop!
//J

6 kommentarer:

Fru Choklad sa...

Han ser ut att stortrivas i sin nya fina vagn.
Du är utmanad hos mig. Hoppas du hakar på. :)

Jonna sa...

Tack! Jag ska kika på det :-)

Lilla Duktig sa...

Att det hela tiden händer så mycket! Blir du inte utmattad?

Jonna sa...

Lilla Duktig: Jo, men jag försöker ta det lugnt, vissa dagar går vi inte ens utanför dörren :-)

Anonym sa...

naw vad söt han är!! ett halvår? tiden går sjukt fort, men det är klart alma är ju 1½ år!
snackade nyss med johan, han tyckte det lät som en finfin ide att träffas. vi skulle faktiskt kunna köra ner till er =)

Jonna sa...

Josefin: Msn:a mig så bestämmer vi en dag :-)