måndag, september 22, 2008

Fundering 135

Hur hemskt måste det inte kännas att bli förkyld för allra första gången i sitt liv?
Med tanke på hur det känns när man blir förkyld för 500:e gången menar jag. Jag har själv varit småförkyld i veckan men inte haft tid att känna efter.

Stackars Sam är sjuk! Han har haft feber och snoret har täppt igen hans lilla näsa :-( Stackars Sam har mått jättedåligt i två dygn nu och verkar äntligen bli bättre!

I veckan som gått har det inte hänt speciellt mycket med tanke på alls våra förkylningar, även Älsklingen har haft kvar rester av sin monsterförkylning från förrförra veckan. Har fått hoppa över en del inplanerat och bara tagit det lugnt hemmavid.

Såvitt jag minns har vi bara varit på två utflykter:
I fredags åkte hela familjen till IKEA för första gången sedan Sam föddes. Sam var jätteduktig och åkte runt i vagnen och tittade på allt spännande, blev lite gnäll innan han somnade men sedan sov han som en stock :-)
Han tyckte också det var spännande med restaurangen där han dessutom fick smaka lite lingonsylt från pappas tallrik, surt som bara den! :-)
Vi skulle bara dit och provligga de madrasser vi tänker beställa, men kom hem med en massa småprylar också såklart, haha!

Andra utflykten var igår, när Sam var störtförkyld. Då åkte vi till hans mormor på söndagsmiddag och det tyckte han om :-)
Mormor hade köpt matstol, skålar, skedar och haklapp åt Sam samt en resesäng som han kan ha när han ska sova över i framtiden! Himla gulligt tycker jag :-)
Hon hade också lagat - förutom den goda maten åt oss vuxna - en god potatis- och morotspuré åt Sam som han smakade på. Han fick även smaka mosat äpple för första gången, det var visst lite surt :-)

Idag har vi suttit hemma och väntat på några VVS-killar som skulle spola avloppen här i huset "nångongång mellan 07.30 och 17.00". Vi hörde dem i trappen bredvid hela dagen, men de kom inte närmare. Klockan 16 kom de och ringde på: "Vi hinner tyvärr inte med er idag, ni kommer få en ny tid. Det gick inte riktigt som det skulle och nu sitter vi bokstavligt talat i skiten" sade den mycket smutsiga man som stod utanför dörren när jag öppnade. "Det var synd" sade jag. "Ja, shit happens!" svarade han. Hahaha :-)
När det stod klart att de inte skulle komma hit så åkte vi och handlade mat istället :-) Självklart fick jag kontroll på självscanningen - har ju skaffat eget kort nu... (Innan använde vi bara älsklingens.)

Det känns som om den senaste veckan har handlat mycket om mat; Sam har ätit flitigt av sin gröt, av potatis- och majspurén samt av broccolipurén :-) (Hans far höll dock på att spy av doften, haha!)
Jag har, efter mitt köp av ett tredje paket mjöl (japp, fick tag i ytterligare ett paket innehållande Kvarnmott), äntligen bakat bröd.
Med tanke på att det var första gången sedan hemkunskapen i högstadiet så smakade det inte allför illa :-) Påminde lite väl mycket om scones bara, haha!

Dessutom har jag bakat två omgångar brownies till (uppätna redan), plus en laddning kanelbullar (finns en del kvar i frysen - mmm) :-)
Finns inte mycket annat att göra när man är förkyld och hängig och det är grått ute.

Nej, nu måste jag gå och vyssja Sam igen, han sover otroligt dåligt och vaknar en gång i timmen, stackaren!

Ha en bra vecka därute, håll er friska och ni som drabbats av förkylning får krya på er!!!
//J

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas han blir bättre snart! =)

blabla sa...

Hejsan hej gums.. nu har jag uppdaterat med nya bilder oxå hehe Flärpen e priceless! Vi får se om jag lyckas släpa med Henrik på en fika då jag är ledig i helgen och hans syster lyckats snärja in mig i en fika;) Vi kan ju höras senare idag kanske ringer på rasten. puss och kram Jenny

Jonna sa...

Vad kul! :-) Vi är friskare här nu så det går bra :-)

Fru Choklad sa...

Nej usch det är inte kul när de små åker på förkylningar, men för eller senare gör dom ju det så.... Lilla damen har snorat i veckor nu men är för övrigt frisk så hon är i princip som vanligt.
Ha ha ja kan man åka till IKEA utan att komma hem med en massa som INTE stod på lappen? Tror aldrig det har hänt mig i alla fall. Hmmm det var värst vad du bakar! Jag blir alldeles inspirerad här. Ett bak till helgen får det bli. Kram på dig och krya på er.

Jonna sa...

Haha, ja, baka du på bara!