söndag, november 23, 2008

Fundering 144

Varför är söndagar så slöa?
Trots att jag har varit ledig i ett antal månader nu känns det fortfarande som om söndagen är den lataste dagen i veckan :-)

Lite uppdatering då:
Veckan har mest handlat om att förbereda inför Älsklingens födelsedagskalas som hölls igår, men vi har såklart även hunnit med lite annant :-)

I onsdags var vädret riktigt blä igen med regn och blåst, så det blev ingen promenad för Sam...
På eftermiddagen rensade vi ur lillemans blivande rum och gjorde i ordning så att han kan flytta in när vi känner att det är lagom för honom att sova själv. (Plus att vi ville ha det fint inför kalaset såklart!)
Lilleman låg på en filt på golvet och följde allt med stor nyfikenhet. Han passade också på att visa att han kan förflytta sig baklänges nu, helt plötsligt låg han inte där vi lagt honom :-)

I torsdags var vi och storhandlade. Sam var jätteduktig som vanligt och trivdes med att åka kundvagn :-)
Till middag bakade jag och friterade langos, som ett test inför kalaset. Supermumsigt och inte alltför svårt att göra! Aldrig mer ska jag behöva vänta på marknad eller stadsfestival för att få mitt langos-behov stillat :-D

I fredags var det full fart hela dagen! Tyvärr efter ännu en natts dålig sömn pga Sams tand som ville ut...
Det började iallafall med att vi vaknade till ett vinterlandskap med strålande solsken! Det hade snöat under natten (nåja, det låg endast några millimeter på förmiddagen, men på kvällen låg det flera centimeter iallafall)!!!
Jag blev störtlycklig och drog ut med Sam i vagnen för att han skulle få se sin första snö :-)
Sam var lite mer skeptisk och tittade med lätt rynkade ögonbryn på allt det vita och ljusa, hehe. Det var lite besvärligt att dra vagnen eftersom det såklart blev glashalt direkt av solens värmande strålar och minusgraderna i luften.
När vi kom hem hade Älsklingen dammsugit lägenheten så att Sam skulle slippa ljudet av dammsugaren (som han ju fortfarande är rädd för! Knepiga unge!).

Under dagen började det snöa ordentligt och när vi skulle köra ut och uträtta ärenden var det med stor försiktighet eftersom vi ännu inte har lagt på vinterdäcken. Men det gick jättebra och vi fick köpt de saker vi glömde under gårdagens shopping :-).
Dessvärre var det ju kaos i resten av Skåne hörde vi sen, över 100 olyckor på ett dygn! Jag lovar att folk härnere inte kan köra bil på vintern, något fel är det! (Ska jag säga som inte ens har körkort ;-P)

När vi kom hem fortsatte städandet inför kalaset och Älsklingen tvättade några maskiner tvätt medan jag gick och plockade och dammade och donade och skurade toaletten. *pust*
Vi passade även på att borra och sätta upp den bokhylla vi köpte på IKEA för några månader sedan :-)
Jag hängde även upp några tavlor, så nu känns möbleringen i vardagsrummet och Sams rum färdig efter ett par månaders fixande :-) Nu ska vi bara bli miljonärer och få lägenheten helrenoverad! Men kanske bäst att vänta tills lilleman har kommit förbi "kladda-på-tapeter-stadiet"?
Till sist på kvällen så bakade jag och Älsklingen muffins som vi skulle ha att bjuda på, de blev riktigt mumsiga om jag får säga så själv! :-)

I lördags vaknade Sam rätt sent (vid nio) eftersom han åter sovit dåligt pga den jäkla tandsprickningen. Så vi var lite sent på det redan från start. Vi käkade frukost och sedan for jag och Älsklingen runt i lägenheten och försökte fixa det sista inför de första gästerna som skulle komma på eftermiddagen.
Solen strålade över vinterlandskapet igen så jag drog ut med vagnen efter att Sam fått sin lunch för att han skulle hinna få frisk luft den dagen. Älsklingen fixade avtorkning av golven under tiden.
Sam var fortfarande skeptisk till det nya väderläget men lite mer intresserad denna gång, han sa "gaaaaa" flera gånger :-)
När vi kom in så duschade jag och sedan fick Sam komma och bli badad så att vi båda var fina för folket :-)
När vi blev klara var det dags för Älsklingen att hoppa in i duschen och naturligtvis ringer det på dörren just då :-) Men det var ingen fara, lite pinsamt att födelsedagsbarnet inte kan ta emot gästerna direkt bara, hehe.

Under eftermiddagen fikade vi med min familj som kom först, de uppskattade våra muffins och glasstårtan vi köpt :-) Sam var överlycklig över att få gosa med mormor som vanligt och visade upp ett lysande humör.
Sams morbror försökte lära honom att krypa, vi filmade det hela och det blev en väldigt rolig film :-D
När min familj gått var det dags att börja baka degen till langosarna som Älsklingens familj skulle bjudas på då några hade jobbat hela dagen och behövde mer än bara kaffe och kaka. Min bror stannade kvar och hjälpte till att underhålla Sam.
Bakandet gick ganska bra och det blev livat när svärfamiljen dök upp med tre hundar i släptåg vill jag lova :-D
Vi hade trevligt och snackade och hade mysigt.

Det var lite overkill att fixa langos åt sju personer eftersom det tog lite tid att fritera och så, men alla verkade uppskatta maten eftersom den gick åt :-)

Sedan var det kaffe och ännu mer muffins att trycka ner, men vid det laget hade Sam slocknat, hehe. Han sover aldrig så bra som när vi har gäster, konstigt nog!

Älsklingen fick god choklad, pengar samt Guitar Hero Aerosmith i present, mycket uppskattat!!!
Tyvärr var "gitarren" i spelet sönder så vi får byta den innan vi kan börja spela, men jag kan tänka mig att det blir många turneringar här hemma under vinterkvällarna framöver :-D

Idag har vi haft en lat söndag, alla har sovit massor och Sams tand har äntligen brutit igenom (vänster framtand i överkäken), så förhoppningsvis ska han sova bättre och humöret hålla sig lite jämnare :-)
Idag fick hans pappa ta med honom ut på promenad i snön, de hade gått bort till ridhuset och Sam hade fått se en häst för första gången! Den stod tydligen ända framme vid staketet och mumsade löv. Sams reaktion var som vanligt en lätt skepisk min :-D
Skeptiska Sam i vagnen:



I veckan har vi en del inplanerat, bl a ett besök till kiropraktorn för mig, jag ska även ha fika för mammagruppen och sedan får vi se vad vi mer hittar på :-)

Ha en underbar vecka och kör försiktigt!
//J

5 kommentarer:

Anonym sa...

Å langos! Vilken nostalgi.

Päm sa...

ja jag vet, det är helt sjukt! och tack igen för i helgen! mmm langos... de godaste jag ätit någon gång tror jag!!!

Jonna sa...

Skolfröken: Nej, inte nostalgi, gott :-D
Päm: Bra att du gillade dem :-) Tack själv för att du kom!

Fru Choklad sa...

Ha ha ha Jag kan ju bara meddela att Stockholmarna inte heller kan köra bil när det är vinter! Så fort det kommer lite snö så stirrar alla häpet på det vita och sedan är det färdigt. Massor med avåkningar... "Suck" att folk aldrig lär sig!
Oj har du gjort langos! Det var modigt. Är det inte svårt?
Låter som sambon fick en jättemysig födelsedag :)
Sam uppskattar säkert snön bättre nästa år när han är lite större :)
Kram

Jonna sa...

Choklad: Jo, men ni däruppe kör ju faktiskt bättre i allmänhet än här i Malmö, jag blir lika förvånad varje gång jag besöker huvudstaden :-)
Langos var faktiskt mycket enklare att göra än jag trodde; receptet finns här: http://www.mat-recept.com/mat-recept/langos
Nästa år blir det säkert ingen snö här bara för det :-)