måndag, december 01, 2008

Fundering 145

Hur ska det gå med sömn och amning?
Och, hjälp!, det är ju jul snart! (När ska jag ha tid att fixa det då?)

Nu har det hänt en massa igen då då :-)

Först i måndags så var jag ute lite ärenden med vagnen och Sam på eftermiddagen :-) Sedan så åkte jag till kiropraktorn för att få hjälp med min höft och rygg. Han frågade hur det var möjligt att jag kunde gå överhuvudtaget? Efter en massa knak och lite akupunktur var jag som en ny människa och gick en rask promenad på två kilometer innan jag tog bussen resten av vägen. Skönt som bara den! Ska dit ett par gånger till och sedan är jag förhoppningsvis bra igen :-)

I tisdags bakade jag bröd. Jag testade en ny variant med oliver och rosmarin i, det blev riktigt gott :-) Dessutom gjorde jag kladdkakemuffins med mörk hallonchoklad i, supersmarrigt!

I onsdags fick jag en kallelse till operation, vilket ledde till en hel del funderande hit och dit. Jag skulle ju ha opererat käken pga utslitna diskar i käklederna förra hösten men fick ställa in pga (eller tack vare) Sam i magen :-) Nu fick jag en ny tid till samma datum som jag egentligen skulle ha återgått till min tjänst, dvs den 7/1. Ganska konstigt men samtidigt praktiskt, då är det ju bra att ta sjukskrivningen när jag ändå redan har en vikarie på plats.

I torsdags hade jag några tjejer från mammafikagruppen samt deras barn på besök :-) Vi fikade på mitt bröd och muffins och så fick barnen "leka". Den enda flickan av de fyra är först i gruppen med att kunna krypa och for runt som en stormvind, undersökte allt och var på ett strålande humör :-) Pojkarna var lite mer stillsamma och nöjde sig med att intensivt studera varandra och känna litegrann på varandra när de kom åt. Sam smakade t.ex. på sin kompis Emil :-)
Sam slockande totalt när alla hade gått, hehe.

I fredags var vi i stan och besökte bl a mitt jobb. Jag fick den tvivelaktiga äran att meddela min chef att jag återgår i tjänst som sjukskriven i några veckor... Hon var ju inte överförtjust men höll med om att det var lika bra och ta det nu istället för att skjuta på det till senare.
Alla kollegorna beundrade Sam och jag passade på att presentera mig för en del nyanställda. På torsdag ska jag på julfest med hela kontoret, ska bli jättekul!

I lördags regnade det som bara den och vi gav oss ut för att uträtta lite ärenden. Först åkte vi och bytte Älsklingens present (Guitar Hero) som tyvärr var trasig. Det var inga problem och nu kan vi spela loss här hemma :-)
Sedan tänkte vi spana in det nyöppnade megastora Coop Forum som hade slagit upp portarna några dagar tidigare. Men när vi körde in på parkeringen såg vi en lång kö av människor som stod i regnet och väntade på att få komma IN i affären och det kände inte vi för, så vi åkte hem och handlade på "vårt" Coop Forum istället :-)

I söndags var jag lite hängig så det hände inte mycket, varken julskyltning eller julpyntning blev av som vi hade tänkt.

Idag har jag varit på BVC med Sam på åttamånaderskontroll och testade hörsel och syn. Han skötte sig perfekt och var till och med på glatt humör :-) Nu är han 72 cm lång och väger 9355 gram, vår store kille :-)
Sedan var vi ute och gick en runda i solskenet och när vi kom hem somnade han på fem sekunder ungefär :-)

Underbart att se med tanke på hur mycket krångel han har med nattsömnen just nu.
Nu har båda framtänderna i överkäken trängt igenom tandköttet, men det har inte hjälpt...

Istället har han i veckan bitit mig vid amning, tre-fyra gånger så illa att det börjat blöda och såklart fick jag dessutom inflammation i ena bröstvårtan, ajajaj. Därför har jag dragit ner på amningen lite till (han har ju självmant dragit ner i.o.m. att han äter 3-4 mål "riktig" mat om dagen) så nu får han bröstet 1-2 ggr per dygn. Vi har dessutom börjat med välling, vilket han äääälskar! Så nu får han välling som nattmål, han verkar kunna hålla sig mätt längre på det, men han klarar sig fortfarande max fem timmar utan mat på natten. Och tre timmar utan att vakna... (Fast en natt sov han och jag fem timmar i sträck, rekord!)

Det som varit jobbigt nu har varit att han ju vägrar somna om! Han kan vara vaken i 1-2 timmar mitt i natten, vilket är väldigt påfrestande, MYCKET mer än att han vaknar till och somnar om inom en kvart. Jaja, alla säger att det är en fas, så jag hoppas den går över snart bara!

På dagarna är han iallafall underbar, leker och utvecklas otroligt snabbt! Han sitter jättestadigt nu och pincettgreppet är riktigt bra. Han kan dessutom tugga lite grövre mat själv och har börjat säga ma-ma, da-da och pa-pa :-)
Underbara unge!!!

Tänkte skriva om lite filmer jag sett på sistone men orkar inte idag, får ta och samla ihop till ett helt inlägg om det :-) Har även blivit utmanad på en lista, men den tar jag någon dag när jag har tråkigt!

Ha en härlig vecka!
//J

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fyyy va ont det måste göra när lilleman biter dej! Sebastian håller liksom kvar taget med tänderna innan han släpper, ajajajaj! Men han vägrar flaskan o ersättningen smakar blärk!

Ser osså att våra grabbar väger snart lika mycket :-) Sebbe väger 9100gr o e 71cm lång.Han fyllde nyss 5månader.
Ha det bra!
Maria Zimmer

Jonna sa...

Maria: Jo, nu vet jag hur det känns att få bröstvårtorna piercade :-)
Oj, vad han växer din lilleman! Han kommer bli en stor och stark kille :-)

Lilla Duktig sa...

Bitningen vet jag inget om.. ;-) men sömnlösheten... Hade det varit jag så hade jag varit ett vrak. Jag är så sjukt beroende av sömn så det finns inte på kartan.
Hugaligen.
Vi kanske får skippa det där med barn i alla fall...

Jonna sa...

Lilla Duktig: För det första så är vår Sam lite speciell med sömnen, enligt mina bekanta iallafall :-) De flesta barn sover mycket bättre än han gör. Sedan så klarar man faktiskt av det! Man kan dessutom passa på att sova middag när bebisen gör det, då klarar man sig på rätt lite nattsömn :-)
Du kommer såklart få "Duktiga" barn med tanke på hur duktig du själv är!