tisdag, december 09, 2008

Fundering 146

Varför är det alltid så hektiskt i december?

Jag menar, det är ju inte bara julförberedelserna, det är alla julfester, glöggfikor och andra bjudningar som bara haglar in :-) Det är som om alla sociala aktiviteter man kanske hoppat över under året ska hinnas med, man blir ju helt matt :-)

Jahapp, vad har hänt den senaste veckan då?

Sam har efter en hemsk period börjat sova bättre de flesta nätter, tyvärr har jag legat sömnlös istället...
Sam har inte bitit sönder mig fler gånger, men amningen ligger kvar på 1-2ggr per dygn. Hans framtänder börjar synas bra nu och han verkar fortfarande tycka de kliar, men de gör honom inte på lika dåligt humör som innan.

I tisdags var det en hemsk natt och morgon, jag skrapade ihop totalt fyra timmar med sömnperioder på en halvtimme-timme åt gången... Jag somnar nämligen när Sam börjar vakna oftare inför sin slutliga morgon-uppvakning.
Var så trött på morgonen att jag gick och letade efter mina glasögon eftersom jag tyckte jag såg suddigt, trodde jag glömt ta dem på mig - men de satt fint på näsan där de skulle upptäckte jag efter en stund.
Så jag strök mina planer på att åka till stan eftersom jag var alldeles för trött. Det var lika bra eftersom regnet vräkte ner hela dagen, men det gjorde iallafall att Sam sov en jättefin middagslur i mörkret och gav mig ett par timmar välförtjänt sömn :-)

Natten till onsdag sov Sam fint medan jag låg och vred mig och försökte somna till halv fyra på morgonen. Sedan fick jag 1+1 timmes sömn innan han var vaken 1 timme... Lyckades få honom att somna om en timme till och sedan var det morgon... Sedan lyckades jag skrapa ihop några timmar till under dagen genom att sova en stund innan A skulle gå, samt sova när Sam sov, så jag överlevde iallafall... När jag slutar amma helt ska jag skaffa insomningstabletter på studs!
På kvällen tvättade jag och förberedde jag mig lite inför torsdagens julfest.
Sent på kvällen när jag skulle bära in ett täcke i sovrummet snubblade jag på katten och sparkade in min "pektå" så hårt i dörrkarmen att tånageln blev helt blå!!! Shit, vad jag fick bita mig i läppen för att inte väcka lilleman! Men han vaknade inte :-)
Det var min första blåa nagel någonsin, men det verkar som om jag slipper tappa den åtminstone, den verkar kunna läka ändå :-)

På natten till torsdagen fick jag äntligen sova, Sam sov snällt (som en åttamånaders bebis ska ;-)) och vaknade bara några snabbisar för mat och gos. Dessutom vilade jag middag med honom under förmiddagen :-) Sedan var jag utvilad och redo att på eftermiddagen åka till grannstaden Lund för att, i tur och ordning; äta julbord, se en show och gå på puben med mina kollegor :-D
Vi hade jättetrevligt, maten var supergod, showen var rolig och att ta en drink och snacka skit var precis lika kul och avkopplande som jag visste att det skulle bli :-) En hellyckad kväll; kom hem vid halv tolv och kände mig helt slut och smått hungrig igen :-D
Sam hade tyvärr varit ledsen när pappa skulle natta, men sov lika fint som natten före, med bara några få uppvaknanden.

Tyvärr kunde jag fortfarande inte somna och låg sömnlös större delen av natten mot fredagen. Jag var ledsen och helt slut i huvudet när Sam vaknade, så älskade A klev som vanligt in och lät mig sova några timmar till. När jag väl kom upp och igång var det dags att besöka kiropraktorn igen. Besöket gick bra igen och jag kom hem lite mer rörlig än när jag gick.
På kvällen somnade både Sam och jag gott för en gångs skull!

Lördag morgon smög A upp med Sam och lät mig få sovmorgon trots att jag "bara" behövt vakna fyra gånger under natten :-) Han är för underbar! *kärlek*
På eftermiddagen åkte vi iväg och storhandlade lite, kollade in det nya Coop Forumet och passade på att fynda bl a julskinka :-) Ska bli spännande att tillaga det för första gången! Köpte saffran också då jag har tänkt baka lussekatter, också det för första gången, återkommer med resultat senare :-)

I söndags fick Sam se hästar igen, A tog med honom till ridskolan på eftermiddagspromenixen. Den här gången var det två hästar på samma gång och det var betydligt mer intressant än sist :-)
Resten av dagen och kvällen var vi hemma hos min mamma, vi var ditbjudna på middag men åkte lite tidigare eftersom deras dator kraschade, så min bror och A som är fenor på det där fick komma till undsättning.
Sam och jag underhöll min mamma och styvpappa under tiden pojkarna "meckade". Sam visade bland annat att hans "Hej" nu har blivit medvetet :-D
Han var på underbart humör större delen av kvällen men han vägrade sova eller vila överhuvudtaget! Det slutade med att han inte somnade förrän 22.00 här hemma! På grund av alla intryck och den sena nattningen vaknade han fler gånger än vanligt och var dessutom väldigt trött och kinkig igår.

Men en promenad till affären hann vi med, och en massa krypövningar förstås :-)
Han står på alla fyra nu och ålar ganska målmedvetet när han ser något intressant, det händer massor med nytt nu!!! Ska bli spännande att se vad som händer i veckan!

Inatt var sömnen katastrofal för mig... Har sovit två timmar... Rekord i kass sömn *yay* - not!
Jaja, ska försöka sova en timme nu på förmiddagen, vi ska iallafall åka upp till stan vid lunchtid och träffa en av mina gamla gymnasieklasskompisar som jag inte träffat på nästan 10 år! Länge leve Facebook säger jag bara :-D
Resten av veckan är fulltecknad i kalendern, så sova lär jag göra någon gång iallafall!

Ha det bäst därute och sov gott!
//J

2 kommentarer:

Maria sa...

Hoppas du får ordning på sömnen snart!
Nu börjar det hända saker med Sam, och var beredd, för nu går det fort med allt. Fram med kameran och plåta allt han gör. Så kul sen.
Kram på dig.

Jonna sa...

Tack :-) Jodå, det blir massor med bilder varje dag :-D Så himla kul! Kram