fredag, december 12, 2008

Fundering 147

Varför är det så lätt att blogga bara när man har något att klaga på?

Tycker min blogg börjar bli lite väl gnällig nu, så jag tänkte köra en lite gladare uppdatering (kan det ha och göra med att jag fått sova månntro?):

I tisdags fick jag ännu 1½ timmes sömn på förmiddagen och sedan bar det av upp till stan i ösregnet.
Där träffade vi S, min gamla klasskompis från gymnasiet och hennes söte son som är 2½ vecka äldre än Sam :-)
Tillsammans gick vi och fikade på Espresso House och pojkarna fick bekanta sig med varandra medan vi mammor försökte ta igen 10 års händelser :-) (Kändes inte som om mycket hade hänt dock, man är ju fortfarande 18 innanför masken ;-))
Efter fikandet gick vi och shoppade lite julklappar och annat smått och gott varpå det var dags att åka hem. Sam var så trött så när han kom hem :-)

I onsdags fick jag då äntligen sova, först 7 timmar på natten (med alla avbrott såklart, men ändå) och sedan ytterligare några timmar under dagen, underbart! :-) Sam var lika trött som jag, hehe.
Eftersom solen sken gick vi på långpromenad och tittade bland annat på hästarna igen, men de var inte lika roliga den här gången. Närmare en timmes promenad blev det iallafall!
På kvällen bakade jag lussekatter för första gången och tack vare ett toppenrecept blev de urgoda (om jag själv får säga så!)!!! Så nu är frysen laddad inför lördag och inför julafton.

I år ska vi ha julfirandet hemma hos oss för första gången och har bjudit släkt och vänner. Tanken är att vi ska ha lite knytkalas och bara mysa allihop, ser väldigt mycket fram emot det! Ska bli så himla kul att se Sams reaktioner också!

Idag har det varit en hektisk men kul dag! Sam vaknade vid sju, men jag fick iallafall 6 timmars sömn (med ett tretimmarspass i!) så det var okej :-)

Vi käkade frukost och busade innan vi stressade iväg till bussen (lilla tidsoptimisten tror ju alltid att saker inte tar någon tid alls, slutade med att jag fick springa med vagnen till bussen *flämt*) och åkte tvärs över stan för att fika hos H i mammagruppen :-) Vi blev fyra mammor idag igen och det var lika trevligt som vanligt. Den här gången hade vi julfika med must, pepparkakor och hemgjort julgodis *smask*
Mycket snack blev det och barnen hade också kul! Sam höll igång som en Duracell-kanin och vägrade sova förrän han kollapsade efter fem timmars vakentid. Då sov han en halvtimme och ville sedan återgå till att leka med värdinnans sons leksaker :-)
På hemvägen åkte vi inom affären och handlade lite och tog en rask promenad resten av vägen.

När vi kom hem kom jag på att jag hade både tvättstugan och vinden bokad samtidigt som Sam behövde mat och vila. Det blev lite stressigt men Älsklingen kom hem i rätt ögonblick och hjälpte till. Så vi fick Sam mätt och belåten och sedan fick vi både tvätten i maskinerna och samlade ihop det som skulle till förrådet på minuten till det klockslag jag bestämt med trappvärden!
Det är nämligen så att i vårt hus finns bara en i varje trappuppgång som har nyckel till vinden (pga stölder och bränder) och man måste då bestämma tid med dem för att - under övervakning - få komma åt sitt förråd. Vi har senile L-E som tror vi är nyinflyttade ännu efter fem år, men han är snäll för det mesta så det gör inget. Sam tyckte dock han var läskig och ville helst inte titta på honom, hehe.
Summa summarum: Våra sparade saker är på vinden och våra julsaker är här i lägenheten :-)
Så hela kvällen har jag gått och pyntat och fixat och nu längtar jag tills Sam vaknar imorgon och får se allt glitter och alla ljusstakar och tomtar :-D Dessutom snöar det!!! *myspys*

Nu ska jag lägga mig för imorgon är det full rulle igen :-)

En bild på en glad Sam att förgylla dagen med:



Ha en riktigt skön helg, mys och drick något varmt!
//J

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men vadå- förråden är alltså låsta, men man måste ändå övervakas av trappvärden?

Fy vad jobbigt det låter med att inte sova ordentligt, jag hoppas verkligen att det ordnar sig när du får de där tabletterna.

Jonna sa...

Skolfröken: Ja, eftersom han måste låsa igen så fort vi går därifrån, det är tre säkerhetslås. Men det känns ändå okej, eftersom vi bor högst upp och vinden är helt i trä så vill man ju inte att det börjar brinna!

Anonym sa...

Jaha, nä det vill man ju inte förstås. Men tre säkerhetslås- förvarar ni som bor där guld och diamanter i era förråd? :-)

Jonna sa...

Skolfröken: Nej, jag vet, det känns väldigt överdrivet :-D