söndag, juli 15, 2007

Fundering 67

Hur ska man beskriva en sådan upplevelse?

Underbart! Det är allt* jag kan säga om Metallica-konserten :D
(*Nej, nu ljuger jag, en lång detaljerad beskrivning följer nedan. Ja, jag vet, jag är inte kapabel att fatta mig kort.)

Har precis börjat bli människa igen, har inte varit så trött på mycket, mycket länge :)

Det hela började med att vi gick upp vid 8 i fredags morse och tog tåget till Köpenhamn vid 9.30. Där bytte vi tåg och åkte vidare till Århus, vilket tog ca tre timmar. Vi var framme vid 14.00. Vi vandrade bort till Radisson SAS Hotel där vi skulle bo, vilket lämpligt nog låg bara några hundra meter från stationen.
Efter att vi checkat in och lämnat av vår packning gick vi tillbaks till stationen och tog en av gratisbussarna ut till Vesterengs friluftsområde, där konserten skulle hållas. Vi kom dit vid 16-tiden och gick in på "förområdet" eftersom insläppet inte öppnade förrän klockan 18. På området passade vi på att äta lite dyr mat och dricka dyr dryck (20 DKK för en mugg vatten, men bara 25 för en shot - hmmm...) och handla lite dyra Metallica prylar; en keps för 250 DKK och en t-shirt för 230 DKK...
Iallafall, när insläppstiden närmade oss ställde vi oss i kö och då tyckte vi att det var rätt mycket folk på plats. Men oj vad fel vi hade, eftersom vi var tidiga och stod långt fram kunde vi se hur mycket folk som köade utanför förplatsen. Vi hade läst att det var utsålt och att det rymdes 50 000 pers på området, men 50 000 är ganska svårt att föreställa sig!!!

När vi kom in på områdets B-sektion var det bara att korsa det stora fältet och gå fram till nästa avspärrade sektion - vi hade nämligen A-biljetter vilket gav oss tillträde till området närmast scenen :D
När vi kommit in där funderade vi på om vi skulle ställa oss allra närmast scenen, dvs rakt nedanför, men eftersom jag är liten och publiken bestod av 90 % stora (och i många fall berusade) karlar så valde vi att ställa oss framme vid andra staketet, ca 25 m från scenen.
Det visade sig vara ett bra ställe att stå på eftersom man fick gratis vatten av vakterna hela kvällen, plus att man såg riktigt bra! Och jag slapp att bli klämd, även om det var trångt :)
De två förbanden (Mnemic och Volbeat) drog igång vid sju och jag och älsklingen gillade Volbeat bäst. Men bägge rockade bra!

Klockan tjugo över nio stod äntligen Metallica på scen och drog igång med "Creeping Death" och alla blev som tokiga :D
Tyvärr dog högtalarna mitt i andra låten och vi fick vänta en femton nervösa minuter innan ljudet var fixat, men stämningen hölls uppe i publiken och ingen verkade sur. När de sedan drog igång igen gick stämningen direkt upp i topp!
Ungefär mitt i showen blev de dessutom ackompangerade av en praktfull solnedgång :)
Sedan kunde ljusshowerna och fyrverkerierna sättas in och liva upp stället ännu mer!
Här kan ni se de spektakulära effekterna till "One" och här kan ni se en video tagen från ungefär där vi stod, fast vi stod lite längre fram och mer rakt i mitten :) Dessutom kan ni se lite av allt folk där var.

Stämningen var otrolig, jag vet inte hur jag ska beskriva allsången till "The memory remains" men när hela publiken sjunger na nanana na na na i flera minuter och bandet hejar på så får man gåshud :)
Totalt sett var det en fantastisk upplevelse, och bandet gav verkligen allt, de körde dessutom sex extranummer!

Spellistan för Metallicas Århus-konsert såg ut som följer:

01. Creeping Death
02. For Whom The Bell Tolls
03. Wherever I May Roam
04. Disposable Heroes
05. Kirk Hammett Solo
06. Welcome Home (Sanitarium)
07. ...And Justice For All
08. The Memory Remains
09. No Leaf Clover
10. Rob Trujillo Solo
11. Orion
12. Fade To Black
13. Master Of Puppets
14. Battery
--------------
15. Sad But True
16. Nothing Else Matters
17. One
18. Enter Sandman
--------------
19. Whiplash
20. Seek And Destroy

Så ni förstår att det var en höjdare :)

När konserten slutade vid midnatt var det lite bökigt att ta sig ut till vägen där vi kom ifrån eftersom man var tvungen att gå hela vägen tillbaks genom området och förplatsen (ca 1 km). Det tog över en halvtimme att bara gå den lilla biten. Tränglsen kan jämföras med Malmöfestivalen gånger tre :) (Ni som inte har varit på vår eminenta festival får gissa;) )

Och om vi redan var trötta i benen och ryggarna efter att ha stått, hoppat och gått under de senaste nio timmarna var det inget mot hur det blev sedan:
Eftersom alla skulle hem/in mot stan samtidigt var det förståeligt nog en massiv kö till bussarna så vi tänkte "ah, vadfan, vi går, det är bara 6 km, vi hinner fram innan vi hade hunnit få plats på bussen".

Så vi gick, och gick och... gick!

Jag hade en karta men den gällde bara själva city och vi var ju en bit ut. Det visade sig sen att vi tagit den långa vägen genom att följa deras ringväg åt fel håll... Menmen, för att göra en lång vandring kort, var vi tillbaks på hotellet två timmar och åtta kilometer senare, dvs halv tre!
Så går det när man har dåligt tålamod och ingen karta ;)

Vi slocknade riktigt gott kan jag säga, i de skönaste sängar vi någonsin sovit i :D Tack gode gud för att vi är tillräckligt gamla för att välja fyrstjärnigt framför budget! :)

När vi vaknade sju timmar senare var vi fortfarande helt slut och det kändes som om vi blivit överkörda med ångvält, men vi duschade, klädde oss, packade och checkade ut.
Då vi hade ca 2½ timme tillgodo innan tåget skulle gå passade vi på att shoppa lite :)
En present till min väninna blev det, plus en likadan sak till mig eftersom jag gillade den så mycket (kan inte berätta eftersom hon läser detta och inte har fått presenten ännu).
Sedan käkade vi lite och åkte sedan tillbaks hemåt, vilket tog ca fyra timmar.

Det roligaste man kan säga om den färden var när älsklingen fick syn på en "utvikningsbrud" och försökte verka cool fastän hon visade nästan hela den opererade bysten för honom, hahaha :D
Och så lärde jag mig att älsklingen är ungefär lika tålmodig med att åka tåg länge som den genomsnittliga femåringen ;)
(Älskar dig gubben, och tack för att du var med mig i min upplevelse, det hade inte varit detsamma utan dig!!!)

Igår kväll när vi äntligen var hemma och hade ätit lite riktig mat* så bara totalslappade vi. Älsklingen somnade rätt tidigt men jag var lite övertrött och somnade inte förrän klockan tre imorse. Sedan sov jag tolv timmar i sträck :)
Helt vansinnigt slut.
Jag har fortfarande ont och går som en gammal käring - helt klart börjar jag bli gammal :) Tur vi inte drack så mycket öl, för då hade vi nog varit ännu kinkigare igår och idag :)

Nu är min första semestervecka över, men jag måste nog säga att det har varit en topp fem-vecka i mitt liv :)
Och imorgon lovar de solsken och badväder *yay*

Hoppas ni får en bra vecka!
//J

*Fy fan vad man kan sakna riktig, hemlagad mat när man bara ätit fet snabbmat i ett helt dygn! Inte klokt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Cool som i "oberörd", inte som i "häftig" vill jag påpeka.

Lättare sagt än gjort när personen stod framåtböjd, med en enorm urringning, ca en meter framför där jag satt. jisses..

Aradia sa...

Hahaha, Anders kommer med undanförklaringar ^^

Du får berätta vad presenten var sen.. bidde nyfiken *s*.

Kul att det bliev en så underbar upplevelse!

Jonna sa...

Abe: Mmmm, jag menade oberörd :D
Aradia: Ja, du förstår varför jag tyckte det var roligt va? ;)
Jag lovar att berätta mer sen :)

Anonym sa...

Jisses vilket långt inlägg :p Men jag förstår dig, jag kan inte heller skriva kort :p
Vad gulligt att du fick en egen låt på din födelsedag! Det vill jag också ha av en kille.. kanske inte min morbror, men det är bara för att jag lever i en dröm om den fantastiske anonyme mannen fortfarande ;)

Jonna sa...

Rosflickan: Nej, men jag skriver ju överdrivet långt ibland :) Den fantastiske anonyma mannen finns säkert därute för dig :)