fredag, maj 11, 2007

Fundering 51

Ego? Lilla jag?

Ännu en lista för intresseklubben :)

Namnlistan som jag hittade hos Skolfröken:

1. Vad betyder ditt förnamn?
Jonna är en dansk form av Johanna som betyder "Gud har förbarmat sig".

2. Hur gammalt är det?
Relativt nytt, blev ett allmänt namn på 80-talet och kom inte med som namnsdag förrän 1993. Johanna har däremot funnits sedan 1300-talet.
År 1980 vägrade först prästen att döpa mig till Jonna eftersom han inte trodde att det var ett riktigt namn, men gav med sig efter att min mamma letat upp bevis på att det fanns fler som hette så.

3. Hur många heter som du?
4308 tjejer har det som tilltalsnamn, av dem är de flesta barn, ovanligt som vuxennamn.

4. Varför heter du som du gör?
Min mamma läste en bok där en av figurerna hette så och hon fastnade för det.

5. Vad tycker du om ditt namn?
Jag gillar det, det rimmar inte på nåt speciellt (mer än Madonna och påhittat trams som "ponna") och det är, som sagt, ovanligt.

6. Har du något smeknamn?
Nej, utom idioter som kallar mig Jonny ;)

7. Var kommer det ifrån i så fall?
Mina manliga kollegor på olika ställen har kommit på det. Men en ändrade det till Jonnis, vilket inte var så värst mycket bättre :)

8. Vad skulle du vilja heta om du fick välja själv?
Vet faktiskt inte, när jag var liten ville jag heta Mirandra eller Mirabelle, så kanske de namnen då :)

Ha en trevlig helg allihop!
//J

3 kommentarer:

A L V A S - P A P P A ! sa...

miranda, är det inte en i sex and the city?

skön helg du med!

Jonna sa...

Tack!
Jodå, men Sex and the city var inte uppfunnet ännu när jag kom på namnet :) Jag tror det fanns en barnbok som hette något med Miranda som jag gillade mycket just då.

Micke sa...

Hallå där...
Tänker inte ens försöka förklara hur jag hittade din blogg och det här blogginlägget. Men jag gillar listor - och klickade på nåt som ledde till nåt annat som ledde till nåt tredje och hux flux så hamnade jag här.

MEN, det var inte det jag ville säga, utan jag ville bara inflika (ang punkt #5) att:

Det är inte bara såna
Som popstjärnan Madonna
Och folk från Colonna
Som rimmar på Jonna

:)