onsdag, februari 28, 2007

Fundering 33

Varför lamslås hela vårt vackra landskap så fort det snöar? (Nu ska jag klaga!)

Har inte orkat blogga på ett tag (mycket jobb [10 timmar om dagen *suck*] plus den obligatoriska vinterförkylningen) men jag tänkte berätta för er därute vad som händer i Skåne när det snöar:

Det snöar aldrig rakt upp och ner, det snöar (och regnar också för den delen) alltid vågrätt eller i lyckosamma fall diagonalt. Jag lovar, ALLTID. Detta beror då naturligtvis på närheten till havet och den fina brisen som uppstår där samt de många öppna markerna och åkrarna.

Det som händer då är att all snö som faller, och det brukar inte vara så mycket, hamnar på vägarna med hjälp av vinden. Sedan plogas detta upp i drivor som genast blåser ner igen. Sedan kommer bilarna och packar samman snön. Sen blåser det upp ännu mer snö och - voila - blankis. Om man tittade ut över åkrarna utanför stan så låg knappt en flinga på själva jorden, men bredvid motorvägen fanns tremetersdrivor...
Allra bäst blir det då det töar upp lite på dagen och fryser till ordentligt på natten, så att eventuell sand eller salt fryser fast och inte gör någon som helst nytta.

Snöstaket har man inte hört talas om härnere. Vi har knappt några snöplogar eftersom de inte brukar behövas. Och de som har hand om dessa brukar aldrig vara beredda när de väl behövs. (Apropå det, hur är det egenligen; hur kommer den som ska ploga till sitt jobb egentligen?)

Så i förra veckan då, det kom ca 2 dm utspritt på ett dygn men det mesta föll på natten mellan den 21 och 22:a. På kvällen meddelades det på tv att det var kaos och att 150 olyckor redan hade skett och att man skulle hålla sig inne. Sedan berättade man att ALLA allmäna kommunikationer var inställda på grund av säkerhetsrisken att ge sig ut i det hala väglaget. (Jag fick idag veta att det inte är obligatoriskt med vinterdäck på bussar. Jomen HALLÅ?!)

Jag bor ca 5 km från mitt jobb och på morgonen när jag gick upp hade det slutat snöa och var rätt fint väder så jag tänkte traska ner till bussen som vanligt. Då ringde min kollega för att förvarna att det inte gick några bussar överhuvud taget i hela Skåne. Mysigt.
Menmen, de hade lovat att bussarna skulle komma igång inom en timme, vid åttasnåret, så det lät ju okej.

Vid åtta kollade jag på nätet samt tittade på tv. Det tar nog ca en timme till, säger de. Efter en timme säger de samma sak. Efter ytterligare en timme säger de: - Nu ska det ha kommit igång! Glad i hågen traskar jag ner till hållplatsen för att stå i snålblåsten i en halvtimme utan att någon buss dyker upp. Till sist ringer jag min sambo som får komma och köra mig till jobb.
Kvart i elva hade jag lyckats ta mig till jobb. Det kändes som att jag bodde på Nordpolen eller nåt, helt sjukt att inte kunna ta sig en halvmil.
Om ni undrar varför jag inte gick så beror det på att gångbanorna inte var plogade, precis som gatorna, och det tar en timme att gå när det är FINT väder. Jag hade väl antagligen varit framme vid ungefär samma tid som jag nu kom fram.

Igår kom det snöblandat regn. Då tog bussen dubbelt så lång tid som vanligt men jag var överlycklig att den kom alls.

Det enda positiva med snödagen var väl att jag hann duscha och äta frukost i lugn och ro, vilket jag annars bara gör på helg"morgnar". Dessutom var alla de högsta cheferna insnöade, eftersom de bor på landet (bland annat på det fina "Näset"), hehe >:)

Så nu hoppas jag att våren kommer för jag gillar inte halka och äcklig slaskig snö! Och till helgen ska vi köra till vårt kära Kristianstad så då får det vara fint!

Sådär, nu har jag klagat färdigt för idag!

Nattinatt!
//J

Inga kommentarer: